هشدار و انتقاد دو نماینده مجلس از وضعیت انحصاری در اینترنت

غلامرضا نوری و ابوالفضل ابوترابی، دو نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت اینترنت در ایران، درباره برنامه‌ریزی برای «سود اقتصادی و منافع سیاسی متحجرانه یک اقلیت انحصارطلب» و انحصاری شدن اینترنت هشدار داده‌اند.

غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد که از مخالفان طرح صیانت است، «کاهش سرعت اینترنت و افزایش تعرفه آن» را مرتبط با این طرح دانسته است. ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد، نیز گفته است کاهش کیفیت و افزایش قیمت اینترنت باعث می‌شود که این حوزه نیز مانند خودروسازی انحصاری شود.

محدود کردن پیام‌رسان‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، اعمال محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت و افزایش کنترل نظامیان بر گذرگاه‌های مرزی اینترنتی از محورهای طرح صیانت است و موافقان می‌گویند از تجربه کشورهایی چون چین در این زمینه بهره می‌گیرند.

نمایندگان مجلس می‌گویند در تصویب این طرح نظرات شورای عالی فضای مجازی که توسط رهبر جمهوری اسلامی ایجاد شده و سیاستگذاری کلان اینترنت را بر عهده دارد، لحاظ می‌شود.

«طرح صیانت» پس از آن‌ در دستور کار مجلس قرار گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی‌های متعدد، فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد.

در ماه‌های اخیر سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری بارها درباره تصویب این طرح ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که در صورت تصویب این لایحه، «مجموعه‌ای از حقوق اساسی مردم در ایران از جمله حق آزادی بیان و حق حریم خصوصی نقض خواهد شد.»

منبع: اکانت توییتر غلامرضا نوری، خبرگزاری ایسنا، آرشیو رادیو فردا / ر.ح/پ.پ