پوتین در گفت‌وگو با رئیس‌‌جمهوری فرانسه: به اوکراین سلاح ندهید

رئیس‌‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در اولین تماس تلفنی خود در بیش از یک ماه با همتای فرانسوی‌اش گفت که غرب باید تحویل سلاح به اوکراین را متوقف کند.

ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با امانوئل مکرون همچنین کی‌یف را متهم کرد که مذاکرات برای پایان دادن به درگیری را «جدی نمی‌گیرد».

او با متهم کردن نیروهای اوکراینی به ارتکاب «جنایات جنگی» و ادعای این که اتحادیه اروپا آنها را «نادیده می‌گیرد» به مکرون گفت: «غرب می‌تواند با اعمال فشارهای مربوطه بر مقامات کی‌یف و همچنین توقف عرضه جنگ‌افزار به اوکراین، به توقف این جنایات کمک کند.»

اظهارات رئیس‌‌جمهوری روسیه در مورد ارتکاب «جنایات جنگی» از سوی نیروهای اوکراینی در حالی بیان می‌شود که انبوه شواهد گزارش‌شده توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از مناطق مورد تهاجم روسیه در اوکراین باعث شده است که از جمله قانون‌گذاران مجلس عوام کانادا به اتفاق آرا تهاجم روسیه به اوکراین را «نسل‌کشی» بنامند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز پوتین را به «جنایت جنگی» متهم کرده و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز بر ضرورت انجام تحقیقات مستقل در مورد جنایات جنگی در اوکراین تاکید کرده است.

در همین حال از احتمال انجام جنایات جنگی از سوی نیروهای اوکراینی که مورد ادعای ولادیمیر پوتین است تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

بنا بر گزارش‌ها، در این گفت‌وگوی تلفنی، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز دوباره خواستار آتش‌بس و گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگ ناشی از تهاجم روسیه شد و از پوتین خواست تا اجازه تخلیه بیشتر غیرنظامیان از شهر ماریوپل را بدهد.

این شهر شاهد برخی از تلخ‌ترین درگیری‌های جنگ بوده است و صدها غیرنظامی در ویرانه‌های یک کارخانه فولاد این شهر در محاصره گرفتار مانده‌اند.

امانوئل مکرون یکی از معدود رهبران غربی است که از زمانی که مسکو نیروهای خود را به اوکراین گسیل داشت با پوتین تماس دارد و از این طریق برای مذاکره جهت حل مناقشات کوشش می‌کند.