هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن از روز سهشنبه در جنوب فرانسه آغاز به کار کرد. از سینماگران ایرانی امسال دو فیلم در بخش مسابقه این جشنواره به نمایش در میآید. یکی از آنها «عنکبوت مقدس» نام دارد که ساخته علی عباسی، فیلمساز دانمارکی – ایرانی، است.
مضمون این فیلم موضوع قتلهای زنجیرهای زنان تنفروش در اواخر دهه ۷۰ در شهر مشهد توسط فردی به نام سعید حنایی است.
اما «عنکبوت مقدس» تنها فیلمی نیست که این روزها با مضمون قتلهای زنجیرهای سعید حنایی به نمایش درمیآید. در ایران نیز بهتازگی فیلمی با نام «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد اکران شد که آن هم مضمونی درباره همین اتفاق دارد.
مستند «و عنکبوت آمد» حالا پس از بیش از دو دهه بهعنوان یک سند تصویری مهم از یک واقعه بحثانگیز تاریخی، کارکردی الهامبخش برای فیلمسازان پیدا کرده است. مازیار بهاری کارگردان این مستند بود و رؤیا کریمی مجد، روزنامهنگار اجتماعی که بعدها به رادیو فردا پیوست، پژوهش این مستند را بر عهده داشت.
مضمون این فیلم موضوع قتلهای زنجیرهای زنان تنفروش در اواخر دهه ۷۰ در شهر مشهد توسط فردی به نام سعید حنایی است.
اما «عنکبوت مقدس» تنها فیلمی نیست که این روزها با مضمون قتلهای زنجیرهای سعید حنایی به نمایش درمیآید. در ایران نیز بهتازگی فیلمی با نام «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرجزاد اکران شد که آن هم مضمونی درباره همین اتفاق دارد.
مستند «و عنکبوت آمد» حالا پس از بیش از دو دهه بهعنوان یک سند تصویری مهم از یک واقعه بحثانگیز تاریخی، کارکردی الهامبخش برای فیلمسازان پیدا کرده است. مازیار بهاری کارگردان این مستند بود و رؤیا کریمی مجد، روزنامهنگار اجتماعی که بعدها به رادیو فردا پیوست، پژوهش این مستند را بر عهده داشت.