آلمان: اروپا «ظرف چند روز آینده» درباره تحریم نفتی روسیه به اجماع می‌رسد

روبرت هابِک، وزیر اقتصاد آلمان

در ادامه مذاکرات اعضای اتحادیه اروپا برای دستیابی به اجماع در مورد تحریم نفت روسیه، وزیر اقتصاد آلمان شامگاه دوشنبه گفت که امکان رسیدن به چنین توافقی در اروپا «طی چند روز» آینده وجود دارد.

روبرت هابک به شبکه تلویزیونی «زددِاف» آلمان گفت: «تنها چند کشور باقی مانده‌اند که مشکل دارند، مهم‌تر از همه مجارستان، اما بحث‌ها ادامه دارد و فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده به پیشرفتی دست پیدا کنیم و رسیدن به توافق در دسترس است.»

در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، بروکسل ابتدا پیشنهاد کرد که اکثر کشورهای عضو واردات نفت خام روسیه را طی شش ماه آینده و سوخت‌های پالایش شده را تا پایان سال متوقف کنند.

اما مجارستان تاکنون از طرح ارائه شده توسط اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، خودداری کرده است.

مجارستان که ویکتور اوربان، رئیس‌جمهور آن از معدود متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اروپا است، گفته است نمی‌تواند از این طرح «در شکل کنونی» حمایت کند، زیرا امنیت تأمین انرژی مجارستان را «به طور کامل از بین می‌برد».

بروکسل به مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی مهلت‌های طولانی‌مدت برای حذف تدریجی واردات نفت روسیه پیشنهاد داده است، اما این امر هنوز بوداپست را متقاعد نکرده است.

مجارستان خواستار معافیت از تحریم برای حداقل چهار سال و دریافت ۸۰۰ میلیون یورو (۸۶۰ میلیون دلار) از بودجه اتحادیه اروپا برای تبدیل پالایشگاه‌های خود شده است.

با تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور برای جایگزین کردن بازارهای آسیایی با غرب، تخفیف‌های چشمگیری به مشتریان می‌دهد. خبرگزاری رویترز روز ۲۹ اردیبهشت گزارش داد که تخفیف چشمگیر روسیه به مشتریان نفتی، صادرات نفت ایران را به شدت کاهش داده است.