سازمان بنادر و دریانوردی: خدمه‌ نفتکش‌های یونانی بازداشت نشده‌اند

سازمان بنادر و دریانوردی ایران می‌گوید خدمه‌ دو نفتکش یونانی که روز جمعه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس توقیف شده بود، بازداشت نشده‌اند.

این بیانیه که روز شنبه ۷ خردادماه در سایت سازمان بنادر و دریانوردی منتشر شده، علت توقیف دو فروند نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس را «برخی تخلفات دریایی» عنوان کرد.

بیانیه یادشده توضیحی درباره تخلفات ادعایی نداده، اما توقیف دو نفتکش یونانی چند روز بعد از تحویل محموله نفتی توقیف شده ایران در یونان به آمریکا انجام شده است.

در این میان، شبکه العالم جمهوری اسلامی روز شنبه تهدید کرد که «هنوز ۱۷ کشتی متعلق به یونان در خلیج فارس هستند».

سازمان بنادر و دریانوردی ایران در ادامه گفت، نفتکش‌های یونانی فعلا توقیف شده و مسئله بر اساس شواهد، اسناد و مدارک در حال بررسی است و پس از تکمیل مدارک، اقدامات قضایی لازم صورت می‌گیرد.

بیانیه این سازمان می‌افزاید: «تمامی خدمه هر ۲ کشتی یونانی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند و در حالی که روی کشتی قرار دارند، مطابق قوانین بین المللی از آن‌ها محافظت، نگهداری و هر گونه خدمات لازم به آن‌ها ارائه می‌شود.»

یونان توقیف نفتکش‌هایش توسط ایران را «دزدی دریایی» نامیده و هشدار داده است که این کار بر روابط ایران و اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

با استفاده از گزارش‌های سازمان بنادر و دریانوردی ایران و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن