سینماگر «متهم به تعرض جنسی» به قوه قضاییه شکایت برد

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه، ۱۷ خرداد، از اعلام شکایت سینماگری که خود اخیراً متهم به آزار جنسی شده خبر داد، اما نام او را اعلام نکرد.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، درباره موضوع آزار جنسی بازیگران سینما که به‌تازگی ابعاد بیشتری پیدا کرده گفت: «تاکنون شکایتی مطرح نشده بود، اما امروز یک شاکی خواستار تعقیب فردی شده که به او اتهام تعرض جنسی زده است.»

سخنگوی قوه قضاییه نام شاکی را اعلام نکرد.

با این حال ساعتی بعد وب‌سایت امنیتی «مشرق» در خبری نوشت که فرد شاکی حبیب رضایی است. رادیوفردا تا این لحظه نتوانسته است این خبر را به طور مستقل تایید کند.

به نوشته مشرق، حبیب رضایی از شبنم فرشادجو و ترانه علیدوستی به دلیل انتشار عکسی از او به عنوان متهم به تعرض در حساب اینستاگرام خانم فرشادجو که توسط خانم علیدوستی هم بازنشر شده شکایت کرده است.

تابستان سال گذشته چند روایت از «آزارگری» و «تعرض» به دست حبیب رضایی در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شده بود.

موضوع آزار جنسی در سینما پس از آن بالا گرفت که در پی افشاگری برخی بازیگران و سینماگران زن علیه برخی مردان سینما، ده‌ها تن از زنان سینماگر در فروردین سال جاری بیانیه‌ای اعتراضی در این باره منتشر کردند.

بیشتر در این باره: رای‌گیری سینماگران معترض به خشونت جنسی برای تشکیل هیئتی «مستقل از خانه سینما»

این زنان سینماگر در بیانیه‌ خود اعلام کردند در ساز و کار سینمای ایران «هر فرد صاحب قدرت و شهرتی» می‌تواند «از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری کند، بی‌ آن‌ که نهادهای قانونی، اصناف خانه سینما، سینماگران و منتقدان آنها را وادار به پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند».

در این زمینه، شنبه ۱۴ خرداد کانون کارگردانان سینمای ایران نیز به‌طور رسمی اعلام کرد «همواره مدافع هر تصمیم فردی و جمعی در جهت اصلاح شرایط فعالیت حرفه‌ای در سینمای ایران، از جمله حرکت‌ جمعی زنان برای ایجاد فضای کارِ سلامت، با هدف حمایت از حقوق زنان و سایر افراد آسیب‌دیده در سینمای ایران‌ بوده است».

این کانون صنفی همچنین خواستار «فراهم‌ کردن شرایطی جهت تعامل هر چه بیشتر بین‌ نمایندگان زنان سینما، صنوف سینمایی و خانه سینما برای رسیدگی سریع و درست به شکایات» شد.