پوتین خود را با پتر کبیر مقایسه کرد؛ «تلاش برای بازپس‌گیری زمین‌های روسیه»

ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز پنج‌شنبه گفت که در تلاش برای بازپس‌گیری «سرزمین‌های روسیه» است و از این نظر خود را با پترِ کبیر مقایسه کرد.

آقای پوتین روز ۱۹ خرداد در بازدید از نمایشگاهی در مسکو که به زندگی و دستاوردهای پتر کبیر اختصاص داشت، گفت تزار چیزی را از سوئد نگرفت، بلکه آن چه را که متعلق به روسیه بود، به مام وطن برگرداند.

جنگ‌های بزرگ روسیه تزاری در قرن هجدهم میلادی علیه امپراتوری سوئد که مالک سوئد، فنلاند، استونی و لتونی امروزی بود ۲۱ سال ادامه یافت و به فتوحات زیادی به دست پتر کبیر منجر شد.

به گزارش روزنامه گاردین، ولادیمیر پوتین جنگی را که خود علیه اوکراین به راه انداخته با نبرد پتر کبیر، تزار وقت روسیه، علیه سوئد قیاس کرده است.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی، از نظر رهبر روسیه جنگ کنونی کشورش با اوکراین نبرد بر سر چیزی است که او آن را «ارزش‌های روسی» می‌داند و معتقد است که وظیفه روسیه امروزی نیز همان هدفی است که تزار پتر کبیر بر سر آن به جنگ امپراتوری سوئد رفت.

آقای پوتین همچنین گفت که اکنون نیز وظیفه روسیه این است که متعلقات خود را برگردانده و کشور را تقویت کند.

به گفته وی، اگر اقدامات روسیه بر اساس تسلط دوباره به متعلقات، نظر به ارزش‌های اساسی باشد که حیات روسیه را تشکیل می‌دهد، «قطعا در تکالیف پیش‌رو موفق خواهیم بود».

پیش از بازدید ولادیمیر پوتین از نمایشگاه یادشده، تلویزیون دولتی روسیه «مستندی» را پخش کرد که در آن از پتر کبیر به عنوان یک فرمانده قاطع نظامی ستایش می‌شود.

در این «مستند» گفته می‌شود که تزار با ارتش و نیروی دریایی مدرنی که ساخت، با شکست دادن دو امپراتوری سوئد و عثمانی، به میزان قابل توجهی قلمرو روسیه را گسترش داد.

آندره‌ی کولسنیکوف، یک محقق بنیاد «کارنگی» برای صلح بین‌المللی به گاردین گفته است که پوتین می‌‌خواهد نام خود را به عنوان یک تاریخ‌ساز مدرن از روسیه به سبک پتر کبیر ثبت کند، حتی اگر نامش عملا به عنوان یک حاکم بی‌رحم، مانند ایوان مخوف، بر سر زبان‌ها بیفتد.

بیش از سه ماه پیش، ارتش روسیه با دستور ولادیمیر پوتین به خاک اوکراین حمله کرد تا در عملیاتی ضربتی و کوتاه‌مدت آن را به تصرف خود درآورد، اما در این کار موفق نبود.

تهاجم روسیه تاکنون تنها هزاران کشته و زخمی بر جا گذاشته و میلیون‌ها نفر از اوکراینی‌ها را بی‌خانمان و آواره کرده است.