استقبال آمریکا از گزارش سازمان ملل درباره سرکوب اعتراضات در ایران

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران از درخواست سازمان ملل درباره تحقیقات مستقل پیرامون سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران حمایت کرد.

او روز جمعه ۲۷ خرداد با انتشار توئیتی گفت من کار کارشناسان سازمان ملل، از جمله گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران را در جلب توجه به ادامه سرکوب علیه جامعه مدنی در جمهوری اسلامی تحسین می‌کنم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارش تازه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران از حکومت جمهوری اسلامی خواست درباره استفاده از قوه قهریه مرگبار علیه معترضان و نیز گزارش‌ها درباره شکنجه و مرگ زندانیان در بازداشت، تحقیقاتی مستقل انجام دهد.

آقای گوترش در پایان این گزارش که تاریخ روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد را دارد توصیه‌ها و درخواست‌های خود از جمهوری اسلامی را در قالب ۱۳ محور مطرح کرده است.

او از حاکمیت ایران خواسته است: «از تحقیقات سریع، شفاف و مؤثر توسط یک نهاد مستقل و بی‌طرف در مورد استفاده از زور بیش از حد و مرگ‌آور، از جمله در جریان اعتراض‌ها، و همچنین در مورد مرگ‌ها در بازداشت، و اتهامات شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها اطمینان حاصل کند، و متهمان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.»

به تازگی نیز کارشناسان سازمان ملل در بیانیه‌ای از این‌که اولین پاسخ مقامات جمهوری اسلامی به مطالبات مردمی، اقدام‌های امنیتی از جمله سرکوب خشونت‌آمیز معترضان است، عمیقا ابراز نگرانی کرده و خواهان رسیدگی مقامات جمهوری اسلامی به دلایل اصلی اعتراضات در کشور شدند.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ د.خ/س.ن