وعده اتحادیه اروپا برای کمک صدها میلیون یورویی با هدف کاستن از بحران غذا

مهاجران غیرقانونی در مرز مقدونیه و یونان

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، ۳۱ خرداد، وعده کمکی ۶۰۰ میلیون یورویی به کشورهای آسیب‌پذیر را داد تا بتوانند بحران امنیت غذایی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین را پشت سر بگذارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کمک شامل ۱۵۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه به آفریقا و کشورهای حوزه کاراییب و اقیانوس آرام است.

از این کمک چند صد میلیونی، ۳۵۰ میلیون یورو نیز قرار است صرف روش‌های تولید پایدار غذا در درازمدت شود.

خبر تعهد اتحادیه اروپا به کمک به کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر پس از آن منتشر می‌شود که سازمان ملل متحد روز جمعه،‌ ۲۷ خرداد، هشدار داد که ادامه جنگ روسیه در اوکراین می‌تواند زمین را به «جهنمی» برای مردم همه کشورها مبدل کند، زیرا بی‌شک قحطی و گرسنگی در پی خواهد داشت.

مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد با دادن این هشدار تکان‌دهنده گفت که کمبود بی‌سابقه مواد غذایی ممکن است به شورش و عصیان در ده‌ها کشور دنیا بینجامد.

اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز روز سه‌شنبه بر همین نکته انگشت گذاشت و گفت: «جنگ و تهاجم روسیه باری گران و بیهوده بر دوش همگان گذاشته است، هم بر دوش مردم اوکراین و هم بر دوش آسیب‌پذیرترین ملت‌ها در سراسر جهان.»

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، روز دوشنبه مسدود کردن صادرات غله اوکراین توسط روسیه را «جنایت جنگی» توصیف کرد.

اوکراین یکی از صادرکنندگان مهم غله جهان است، ولی از زمان تهاجم نظامی روسیه در پنجم اسفند و محاصره بنادر اصلی اوکراین بیش از ۲۰ میلیون تن از گندم و سایر غلات این کشور در سیلوها گیر کرده است.