نخست وزیر اردن: هرگز ایران را تهدیدی برای امنیت خود تلقی نکرده‌ایم

هیئت وزیران اردن

بشر الخصاونه، نخست ‌وزیر اردن، می‌گوید که حکومت پادشاهی کشورش «هرگز ایران را به عنوان عامل تهدید برای امنیت ملی اردن تلقی نکرده است».

به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، اظهارات نخست ‌وزیر اردن روز یک‌شنبه، ۱۹ تیر، در گفت‌وگو با بخش عربی بی‌بی‌سی بیان شده و او افزوده است که اردن همواره در پی یک فرمول گفت‌وگو با ایران بر اساس حسن همجواری مناسبات بوده است.

آقای خصاونه افزود که نظام اردن «همانند دیگر کشورهای جهان عرب، از برقراری روابط بسیار سالم با ایران استقبال می‌کند».

به نوشته جروزالم پست، این اظهارات نخست ‌وزیر اردن یک ماه پس از آن بیان شد که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در سفر به آمریکا در یک مصاحبه در دانشگاه استنفورد، با اشاره تلویحی به ایران، گفت اردن می‌داند که چه عواملی مسئول حملات در امتداد مرز اردن با سوریه هستند.

ملک عبدالله همچنین از چالش‌های امنیتی ناشی از پهپادهای ایران در منطقه سخن گفته بود.

به نوشته روزنامه اردنی الغد، احمد هاشم خلیفه، مدیر امنیت مرزی ارتش اردن، در میانه بهار امسال گفته بود که شبه‌نظامیان حزب‌الله در همکاری با ایران و «نیروهای بی‌انضباط ارتش سوریه» در قاچاق مواد مخدر در مرزهای سوریه و اردن نقش دارند.

نخست ‌وزیر اردن اما به بی‌بی‌سی عربی گفته است که یک شبکه قاچاق در سراسر منطقه گسترش یافته که به تامین مالی عواملی که در این تجارت سهیم هستند، کمک می‌کند. او مشخصا به نام ایران یا عوامل دیگر اشاره نکرد.

بشر الخصاونه از «چالش‌هایی که ایران برای برخی کشورهای برادر» ایجاد کرده، ابراز «تاسف» کرد، اما گفت اردن از روند رو به کاهش این رویه و فروکش کردن اظهارات خصمانه در قبال این کشورها خشنود است.

نخست ‌وزیر اردن همچنین گفت که ملک عبدالله دوم هرگز در مورد تشکیل ناتوی خاورمیانه به عنوان یک ابتکار عملی سخن نگفته و در سفرش به آمریکا تنها به یک سوال فرضی پاسخ داده بود.

بشر الخصاونه گفت که اردن هیچ تلاشی برای تشکیل یک چارچوب نظامی ارائه نکرده است.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، دو هفته پیش گفت که کشورش میزبان مذاکراتی میان ایران با مصر و اردن برای بهبود روابط میان تهران با قاهره و امان است و این گفت‌وگوها به سطح «پیشرفته» ارتقا یافته است.

برخی از رسانه‌های اسرائیل و آمریکا در دوره اخیر مدعی بوده‌اند که اردن و مصر نیز به تلاش‌های پنهان و آشکار با هدایت آمریکا و اسرائیل برای تشکیل ناتوی خاورمیانه و تشکیل سامانه مشترک دفاع هوایی در برابر ایران دعوت شده‌اند.