تحقیقات بی‌بی‌سی: کماندوهای بریتانیا مسئول مرگ ۵۴ غیرنظامی در ولایت هلمند

سربازان بریتانیایی در کابل

تحقیقات شبکه جهانی بی‌بی‌سی که روز سه‌شنبه، ۲۱ تیر، در یک برنامه پخش شد، نشان می‌دهد که کماندوهای یگان ویژه نیروی هوایی بریتانیا در شش ماه از پاییز ۱۳۸۹ تا تابستان ۱۳۹۰، ۵۴ شهروند غیرنظامی را در ولایت هلمند افغانستان، به دور از ضوابط و مقررات قانونی، کشته‌اند، اما «ارتش بریتانیا حقایق را لاپوشانی کرد».

بر اساس نتیجه تحقیقات برنامه «پانوراما» در بی‌بی‌سی جهانی، نظامیان بریتانیایی مردان و نوجوانان افغانستانی را که سن آن‌ها مناسب جنگ تشخیص داده می‌شد، در ماموریت‌های مختلف، به شیوه مشابه و به طرزی مشکوک کشته‌اند.

بی‌بی‌سی اعلام کرد که این تحقیقات را با استناد به اسناد دادگاه‌ها، ای‌میل‌ها و ماحصل مشاهدات و تحقیقات میدانی خبرنگاران اعزامی‌اش به افغانستان تهیه کرده است. این شبکه عملکرد نظامیان بریتانیایی را ارتکاب احتمالی «جنایت جنگی» توصیف کرده است.

بر اساس این تحقیقات افسران ارشد یگان ویژه نیروی هوایی بریتانیا از شمار زیاد کشته‌های افغانستانی در آن دوره متعجب بودند و توضیحاتی را که از نیروها دریافت می‌کردند، منطقی نمی‌دانستند.

در این برنامه آمده است که چندین هشدار نیز درباره رویدادهای میدانی به اطلاع افسران ارشد رسید.

با این حال، افسران ارشد شک و تردیدهای خود را به نهادهای ویژه درون ارتش برای رسیدگی ابلاغ نکردند.

به گفته بی‌بی‌سی، تحقیقاتی نیز که سال‌ها بعد از سوی پلیس نظامی ارتش در مورد بیش از ۶۰۰ مورد تخلف از سوی کماندوهای یگان ویژه نیروی هوایی بریتانیا آغاز شد، بدون نتیجه مختومه گردید.

سرهنگ اولیور لی، که در سال ۱۳۹۰ فرمانده تفنگداران بریتانیا مستقر در افغانستان بود، در این برنامه گفت که سخن از مطالبی «تکان‌دهنده» است که مستحق انجام تحقیقاتی کامل بود.

وزارت دفاع بریتانیا در واکنش به این تحقیقات گفته است که پس از بررسی‌های پیشین، مدارک جدیدی ارائه نشده، اما اگر شواهدی تازه ارائه شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بیانیه وزارت دفاع بریتانیا به «شجاعت» و عملکرد «حرفه‌ای» نیروهای نظامی این کشور در افغانستان اشاره کرده و گفته است که نظامیان کشور «همواره استانداردهای بالا را حفظ کرده‌اند».