رئیس ستاد ارتش اسرائیل برای اولین بار به مراکش سفر می‌کند

آویو کوخاوی

آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، پس از میزبانی از مایکل کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، تا چند روز دیگر به مراکش سفر و با اعضای ارشد ارتش این کشور دیدار خواهد کرد.

ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه، ۲۶ تیر، اعلام کرد این سفر «این هفته» انجام خواهد شد و اولین سفر رسمی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل مراکش خواهد بود.

پیشتر شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل در شامگاه ۲۴ تیر گزارش داده بود که ژنرال آویو کوخاوی که پیشتر از بحرین و امارات دیدار کرده، روز ۲۷ تیر برای اولین بار یک دیدار آشکار از یکی از کشورهای دیگر منطقه خواهد داشت، اما نام این کشور پس از فرود او اعلام خواهد شد.

در این سفر که در ادامه دیدارها و همکاری‌های اخیر دو کشور در راستای ارتقای همکاری‌های نظامی-امنیتی دوجانبه صورت می‌گیرد، دو معاون روابط خارجی و تحلیل اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل نیز حضور دارند.

اسرائیل و مراکش روابط دیپلماتیک خود را در دسامبر سال ۲۰۲۰ در چارچوب روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با چند کشور عربی با حمایت دولت آمریکا بار دیگر برقرار کردند.

از آن زمان، نزدیکی اسرائیل و مراکش با شتابی پیوسته ادامه یافت.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در ماه نوامبر سال گذشته و آیلت شاکد، وزیر کشور اسرائیل، در ماه ژوئن امسال به مراکش سفر و توافق‌هایی را در حوزه تکنولوژی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی امضا کردند.

همچنین در ماه مارس، هیئتی از ارتش اسرائیل اولین دیدار خود را از زمان عادی‌سازی روابط دوجانبه به مراکش انجام داد که منجر به امضای توافقنامه‌های همکاری نظامی به ویژه ایجاد یک کمیسیون مشترک نظامی شد.

در این مدت، مسئولان صنایع هوافضای اسرائیل نیز برای اولین بار به مراکش سفر کردند و یک قرارداد مشارکت در زمینه صنعت هوانوردی غیرنظامی با مقام‌های مراکش امضا کردند.

شرکت دولتی صنایع هوافضای اسرائیل تولیدکننده اصلی تجهیزات هوانوردی و فناوری هوافضا از جمله سامانه‌های هوایی برای اهداف نظامی و غیرنظامی در این کشور است.

همچنین وزیر خارجه مراکش چند ماه پیش به اسرائیل رفت تا در نشستی بی‌سابقه با حضور وزیران خارجه آمریکا، اسرائیل، امارات، مصر و بحرین شرکت کند. چالش‌های امنیتی ناشی از تهدیدهای ایران، موضوع اصلی این نشست بود.

سفر فرمانده ارتش اسرائیل به مراکش در حالی است که تنش‌ها میان مراکش و الجزایر بر سر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی متهم است که از جدایی‌طلبان جبهه پولیساریو در این منطقه حمایت می‌کند.

فرمانده سنتکام وارد اسرائیل شد

همچنین بر اساس این گزارش، مایکل کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، روز یک‌شنبه به اسرائیل سفر کرد.

این دومین سفر ژنرال کوریلا به اسرائیل از اوایل بهار امسال است که ریاست ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) را برعهده گرفته است.

حساب توییتر ارتش اسرائیل نوشت که گفت‌وگوهای او با فرماندهان ارتش اسرائیل «یک نشست تکمیلی برای مجمع راهبردی-عملیاتی مشترک است که ماه گذشته برگزار شد.»

همچنین بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، در سفر فرمانده سنتکام، «عمدتاً قابلیت‌های دفاعی در برابر موشک‌ها با مطالعه عمیق حرفه‌ای سامانه پدافند هوایی» مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سفر فرمانده سنتکام به اسرائیل دو روز پس از پایان سفر جو بایدن، رئیس ‌جمهور آمریکا، به اسرائیل صورت می‌گیرد.

اسرائیل در جریان سفر بایدن به این کشور، تجهیزات لیزری جدیدی موسوم به «پرتو آهنین» را برای او به نمایش گذاشت که برای مقابله با تهدیدهای پهپادی جمهوری اسلامی طراحی کرده است.

پیشتر روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی نوشت ژنرال کوریلا تأکید دارد که «فعالیت تهاجمی ایران» در منطقه نباید بی‌پاسخ بماند و این مسئله از «دغدغه‌های اصلی» او در ارتباط با منطقه است.