موج گرما در اروپا ادامه دارد؛ دمای هوا در بریتانیا به ۴۰ درجه نزدیک شد

هشدار ترافیکی در بریتانیا

موج سوزان گرمایی که اروپای غربی را در برگرفته، روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر، به اوج خود رسیده است.

مطابق پیش‌بینی‌ها، رکورد دما در روز سه‌شنبه در بریتانیا شکسته و به حدود ۴۰ درجه رسید. آخرین بار سه سال پیش دمای ۳۸.۷ درجه در این کشور ثبت شده بود.

اداره هواشناسی بریتانیا شب میان دوشنبه تا بامداد سه‌شنبه را گرم‌ترین شب سال، با حداقل دمای ۲۵ درجه ثبت کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، کارشناسان تغییرات اقلیمی را دلیل موج گرمای بی‌سابقه می‌دانند و می‌گویند که این وضعیت در سال‌های آتی وخیم‌تر نیز خواهد شد.

شبکه حمل و نقل بریتانیا تاکید کرده که خطوط ریلی توان مقابله با اثرات ناشی از گرمای هوا را ندارد و بسیاری از خطوط کار خود را متوقف کرده‌اند، امری که بر ارائه سایر خدمات اثر منفی خواهد داشت.

گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل، به شبکه اسکای‌نیوز گفت که بسیاری از زیرساخت‌های این کشور برای چنین دمایی ساخته نشده‌اند.

دولت بوریس جانسون «هشدار قرمز» در مورد عواقب وخیم وضعیت اقلیمی برای بخش‌هایی شامل لندن، منچستر و لیدز داده است.

به گفته رئیس مجلس عوام بریتانیا، این هفته به دلیل گرمای هوا نمایندگان مرد از پوشیدن کت و زدن کراوات معاف هستند. اما پرنس چارلز روز دوشنبه کماکان با کت و کراوات در انظار ظاهر شد.

ایرلند نیز این هفته گرم‌ترین دما در ۱۳۵ سال گذشته را تجربه می‌کند. دمای این کشور هم‌اکنون ۳۳ درجه است.

همزمان در فرانسه اداره هواشناسی روز ۲۷ تیر را گرم‌ترین روز در کانال مانش و بسیاری از شهرهای این کشور معرفی کرد. در شهر نانت هوای ۴۲ درجه مردم را از نفس انداخت.

فرانسه آتش‌نشانان و نهادهای اضطراری را برای رویارویی با گسترش آتش‌سوزی‌ها بسیج کرده است.

حریق در فرانسه مانند اسپانیا، پرتغال و یونان، هزاران هکتار از مزارع را سوزانده است. این در حالی است که فرانسه در اوج گردشگری خارجی و داخلی قرار دارد.

آتش‌سوزی در پرتغال که دمای هوا در روزهای گذشته به ۴۷ درجه نیز رسید، دو مرد ۷۰ ساله را که از روستاییان حومه شهر مورکا بودند، از پای درآورد.