پوتین در تهران، در انتظار اردوغان؛ ویدئوی ۵۰ ثانیه‌ای داغ شد

در تهران

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، در اقدامی که از سوی رسانه‌ها «تلافی‌جویانه» تفسیر شده، ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، را پیش از دیدار دوجانبه آنها در تهران، نزدیک به یک دقیقه معطل کرد.

پوتین شامگاه سه‌شنبه وارد اتاقی شد که قرار بود در آن با اردوغان دیدار و گفت‌وگو کند، اما در حالی که پیش‌بینی می‌شد اردوغان نیز بلافاصله به پوتین بپیوندد، او در ورود به اتاق به مدت پنجاه ثانیه تعلل کرد و پوتین سرپا و در مقابل دوربین خبرنگاران منتظر ایستاد.

تصاویری که خبرنگاران از این انتظار پوتین ثبت کرده‌اند، او را در این مدت بی‌قرار نشان می‌دهد و وقتی که سرانجام اردوغان وارد اتاق می‌شود، دو دست خود را به نشانه اعتراض باز می‌کند.

این اقدام اردوغان در حالی بود که خود پوتین به منتظر نگاه داشتن رهبران جهان از جمله باراک اوباما در دیدارهای رسمی شهرت دارد.

بر اساس گمانه‌زنی رسانه‌ها، اقدام شامگاه سه‌شنبه اردوغان در تهران، ممکن است پاسخی به معطل ماندن او پیش از دیدار با پوتین در مسکو در دو سال پیش باشد.

اردوغان در آن زمان حدود دو دقیقه پشت در محل دیدار با پوتین در مقابل دوربین خبرنگاران معطل ماند و در نهایت مجبور شد که روی یک صندلی بنشیند.

صرف‌ نظر از سوابق پوتین در منتظر نگاه داشتن رهبران جهان در دیدارهایش، پوتین و اردوغان در چند موضوع بین‌المللی دچار اختلافند.

در حالی که اردوغان خواستار حمایت روسیه از حمله ترکیه به شمال سوریه است، پوتین در تهران حمایت آشکاری از این خواسته ترکیه نکرد.