وزارت خارجه جمهوری اسلامی کاردار سفارت آرژانتین را احضار کرد

بوئینگ ۷۴۷ تحویلی ماهان‌ایر به شرکت ونزوئلایی

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۹ تیر اعلام کرد که کاردار موقت سفارت آرژانتین در تهران را به‌دلیل اعمال محدودیت برای خروج پنج تبعه ایرانیِ خدمه هواپیمای باری ونزوئلایی احضار کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا، در این دیدار که روز سه‌شنبه انجام شد، یکی از مدیران منطقه‌ای وزارت خارجه ایران با بی‌اساس خواندن اتهاماتی که متوجه خدمه این هواپیما است، تأکید کرد که از نظر جمهوری اسلامی روند طولانیِ تحقیقات قاضی آرژانتینی برای بررسی وضعیت هواپیما و خدمهٔ ایرانی آن «غیرقابل قبول» است.

بیش از یک ماه پیش، آرژانتین از توقیف یک هواپیمای باری بویینگ ۷۴۷ تحت تحریم آمریکا در یک فرودگاه بوئنوس آیرس خبر داد؛ هواپیمایی که از سال گذشته در اختیار شرکت امتراسور ونزوئلا قرار داشت.

در این رویداد، گذرنامه‌های خدمه هواپیما شامل ۱۴ ونزوئلایی و پنج ایرانی هم ضبط شد و مقام‌های آرژانتینی اعلام کردند که در بازرسی از محموله هواپیما که حاوی قطعات خودرو بوده، مورد مشکوکی ندیده‌اند ولی از آنجا که این هواپیما امکان خروج ندارد، خدمه پس از اتمام بررسی‌ها می‌توانند با پرواز عادی این کشور را ترک کنند.

با این حال اطلاعاتی در مورد خدمه ایرانی این پرواز حاکی از ارتباط احتمالی آن‌ها به نیروی قدس سپاه پاسداران منتشر شد.

شرکت هوایی ماهان هرگونه ارتباط با این هواپیما را رد و اعلام کرد که هواپیما در اجاره شرکت ونزوئلایی بوده است.

اما یکی از نمایندگان پارلمان آرژانتین، غلامرضا قاسمی، خلبان این هواپیما، را عضو ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی کرد. آقای قاسمی پیشتر مدیر کل شرکت «قشم فارس ایر» بود که به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران تحت تحریم است.

چندی بعد، سایت «واشینگتن فری بیکن» بر اساس گزارشی از اندیشکده «مرکز جامعه آزاد امن» ضمن اشاره به عضویت غلامرضا قاسمی در نیروی قدس سپاه اضافه کرد که وی «طی یک سال‌ و نیم گذشته ۱۳ بار به ونزوئلا سفر کرده است».

با استفاده از خبرگزاری ایرنا و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش / پ.پ