مرگ از آبله میمون به خارج از آفریقا رسید؛ تکذیب مشاهده مورد مثبت در ایران

همزمان با اعلام اولین موارد مرگ مبتلایان به ویروس آبله میمون در خارج از قاره آفریقا، رئیس انجمن عفونی ایران نسبت به ورود این بیماری به ایران هشدار داد.

آمیتیس رمضانی، رئیس انجمن عفونی ایران، روز شنبه به ایلنا گفت که در حال حاضر هیچ‌گونه مورد مثبت و قطعی از ابتلا به آبله میمون در ایران ثبت نشده، اما به دلیل درگیری کشورهای همسایه با این بیماری، امکان ورود آن به ایران هم وجود دارد.

او از خرید واکسن آبله میمون از سوی وزارت بهداشت ایران خبر داد، ولی اضافه کرد: «این واکسن برای عموم نبوده و برای شرایط خاص در نظر گرفته خواهد شد.»

به گفته رئیس انجمن عفونی ایران، واکسن تهیه شده، مثلا در یک استان با تعداد موارد بالای ابتلا و به کسانی که کمتر از چهار روز از تماس‌شان با افراد آلوده می‌گذرد، تزریق می‌شود.

روز جمعه، دو کشور اسپانیا و برزیل در فاصله چند ساعت وقوع اولین موارد مرگ مبتلایان به ویروس آبله میمون در خارج از قاره آفریقا را اعلام کردند.

بر اساس اعلام مقام‌های بهداشتی ایالت میناز ژرایس برزیل، یک مرد ۴۱ ساله مبتلا به آبله میمون روز پنج‌شنبه در شهر بلو هوریزونته در جنوب شرقی برزیل درگذشت، اما او برای درمان سرطان در بیمارستان بستری بود.

در اسپانیا نیز وزارت بهداشت این کشور روز جمعه اولین مرگ یک بیمار مبتلا به آبله میمون در این کشور را اعلام کرد، بدون آن که علت یا تاریخ مرگ او را مشخص کند. روز شنبه یک مورد دیگر از مرگ در پی آبله میمون در این کشور گزارش شد.

اسپانیا با داشتن ۴۲۹۸ مورد ابتلا به آبله میمون، یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد ابتلا به این ویروس در جهان است.

از ماه مه تاکنون، هفت مورد مرگ بیماران مبتلا به آبله میمون به ثبت رسیده که پنج مورد اولی آن همه در قاره آفریقا بودند.

اولین مورد ابتلا به این ویروس در سال ۱۹۷۰ در قاره آفریقا شناسایی شد.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، روز چهارشنبه اعلام کرد ابتلا به آبله میمون در ۷۸ کشور جهان شناسایی شده که ۷۰ درصد آن در اروپا و ۲۵ درصد آن در قاره آمریکا بوده است.