شناسایی ۶۰ مبتلا به وبا در ایران؛ احتمال افزایش ابتلا پس از سیل‌های اخیر

سیل در فشم

یک مقام وزارت بهداشت از افزایش موارد قطعی ابتلا به وبا در ایران به ۶۰ نفر خبر داد و یک مقام دیگر این وزارتخانه اعلام کرد در شرایط پس از سیل، افزایش موارد وبا «کاملا محتمل است».

مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت از این تعداد، ۴۲ مورد مربوط به استان کردستان، ۱۵ مورد در کرمانشاه، دو مورد در آذربایجان غربی و یک مورد ابتلا در استان بوشهر شناسایی شده‌اند.

به گفته او، تاکنون هیچ فردی به دلیل ابتلا به بیماری وبا در کشور جان نباخته است.

این مقام وزارت بهداشت اضافه کرد که ۷۵ درصد مبتلایان به وبا در ایران مرد و ۷۸ درصد از بیماران شناسایی شده نیز ساکن شهرها هستند.

خانم مسعودی‌فر به ویژه از افرادی که در زمینه عرضه مواد غذایی مشغول به کار هستند، خواست قبل و بعد از شروع کار دست‌های خود را با آب و صابون به مدت حداقل ۲٠ ثانیه بشویند.

همزمان ابراهیم قادری، مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از احتمال افزایش موارد بیماری‌های گوارشی از جمله وبا به دنبال وقوع سیلهای اخیر خبر داد.

آقای قادری روز چهارشنبه به ایسنا گفت: «با وقوع سیل ممکن است فاضلاب به درون منابع آب آشامیدنی نفوذ کرده و احتمال آلوده شدن چاه‌های آن مناطق هم به وجود خواهد آمد.»

این مقام وزارت بهداشت خواستار بررسی سلامت منابع آب شرب، چاه‌ها و همچنین نظارت بر فاضلاب‌ها به ویژه در مناطق سیلزده مرزی شد.