افزایش آمار کشته‌های انفجار ارمنستان؛ علت حادثه همچنان نامشخص است

بازار سورمالو

در حالی که آمار کشته‌های انفجار روز یکشنبه در یک منطقه تجاری ایروان، پایتخت ارمنستان، به طور پی‌درپی افزایش می‌یابد، هنوز از عامل یا عوامل آتش‌سوزی و سپس انفجار خبری منتشر نشده است.

وزارت شرایط اضطراری ارمنستان روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد، اعلام کرد که شمار کشته‌های این انفجار به ۱۶ نفر رسیده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که علاوه بر کشف ۱۶ جسد در جریان کار جست‌وجو و نجات، ۱۸ نفر دیگر همچنان مفقود محسوب می‌شوند.

بنا بر اعلام مقامات ارمنستان، این حادثه همچنین بیش از ۶۰ مصدوم داشته و بیش از ۳۵۰ امدادگر برای نجات زخمی‌ها و یافتن ناپدیدشدگان به محل حادثه اعزام شدند.

پیشتر سفارت ایران در ارمنستان از مفقود بودن شش شهروند ایرانی در پی این انفجار خبر داده بود، اما بعدا اعلام کرد که این افراد «زنده و سالم در گرجستان هستند.»

این انفجار اوایل بعدازظهر یکشنبه، ۲۳ مرداد، در بازار عمده‌فروشی سورمالو در ایروان رخ داد. این مکان به طور سنتی روزهای یکشنبه بسیار شلوغ است.

برخی رسانه‌ها به نقل از شاهدان عینی گزارش دادند که این انفجار در محلی رخ داد که مواد آتش‌بازی در آن انبار شده بود.

اندکی پس از انفجار در بازار سورمالو، متروی ایروان به دلیل تهدید بمب تخلیه شد، اما مقامات ارمنستان اعلام کردند که در نهایت هیچ وسیله انفجاری پیدا نشده است.

مقامات ارمنستان احتمال تروریستی بودن حمله را رد کرده و از آغاز تحقیقات به دلیل «نقض قوانین نگهداری محصولات قابل اشتعال» و «نقض قوانین پیشگیری از آتش‌سوزی» و «سهل‌انگاری» خبر داده‌اند.

این انفجار در حالی رخ داده که ارمنستان در یک دوره دشوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به سر می‌برد.

ارمنستان با حدود سه میلیون نفر جمعیت، هنوز در تلاش است تا بر پیامدهای جنگ سال ۲۰۲۰ در منطقه قره‌باغ علیه آذربایجان غلبه کند، جنگی که با شکست ارمنستان و بحران سیاسی در این کشور پایان یافت.