جولیانی، وکیل سابق ترامپ، با اتهام انتخاباتی در ایالت جورجیا به دادگاه می‌رود

رودی جولیانی

رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و وکیل سابق دونالد ترامپ، در ایالت جورجیای آمریکا هدف تحقیقاتی به ظن ارتکاب جرم قرار گرفته است.

به گزارش سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز، دادستان منطقه پالتون در جورجیا روز دوشنبه، ۲۴ مرداد، در تماس تلفنی با باب کاستلو، وکیل آقای جولیانی، خبر داد که تحقیقات علیه موکلش آغاز می‌شود.

روزنامه گاردین روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد، با تایید این گزارش‌ها به نقل از «یک منبع آگاه» افزود که این شرایط برای آقای جولیانی در حالی رخ داده که یک هیئت بزرگ منصفه در جورجیا این امر را بررسی می‌کند که آیا دونالد ترامپ در تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش، قوانین این ایالت را نقض کرده است یا نه.

به نوشته گاردین، این وضعیت برای آقای جولیانی، فشار بر آقای ترامپ را نیز که این روزها در مظان تحقیقات به ظن «نگاهداری اسناد دولتی محرمانه» در اقامتگاه شخصی خود در ایالت فلوریدا است، افزایش می‌دهد.

آقای جولیانی که وکیل دونالد ترامپ در جریان انتخابات پاییز ۲۰۲۰ بود، از سوی قاضی منطقه آتلانتا در ایالت جورجیا حکم گرفته که در برابر یک هیئت منصفه، که شمار اعضای آن بیشتر از معمول در نظر گرفته شده، حضور یابد.

قرار بود آقای جولیانی روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، در برابر هیئت منصفه یادشده حضور یابد اما این احتمال وجود دارد که او با استفاده از متمم پنجم قانون اساسی آمریکا از این امر سر باز بزند.

متمم پنجم به هر شهروندی در آمریکا امکان می‌دهد از بیان سخنان، ادای شهادت یا پاسخ به پرسش در دادگاه که خود او را در مظان اتهام قرار دهد، خودداری کند.

رودی جولیانی ماه گذشته درخواست مشابه یک قاضی در نیویورک را عملا بی‌پاسخ گذاشت و با این «استدلال» که عمل جراحی داشته، در نشست‌ مسکوت گذاشتن درخواست قاضی نیز حضور نیافت.

یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در پاییز دو سال پیش، در حالی که دونالد ترامپ از پذیرش شکست طفره می‌رفت و خود را پیروز انتخابات سراسری و از جمله در ایالت جورجیا معرفی می‌کرد، رودی جولیانی دو بار حضوری و یک بار از راه دور با قانونگذاران جورجیا دیدار کرده و ناکامی موکل خود را بخشی از «توطئه» و «فریبکاری» گسترده در آمریکا توصیف کرده بود.

او دو کارمند ستاد انتخاباتی جورجیا را نیز متهم کرده بود که «با چمدان اوراق جعلی آرا را به نفع جو بایدن» وارد ستاد کردند.

این در حالی است که چندین شکایت دونالد ترامپ در این زمینه در دادگاه رد شد و شمارش آرا و همین طور کنگره آمریکا پیروزی قاطع جو بایدن در انتخابات را تایید کرد.

پروانه وکالت آقای جولیانی ۷۸ ساله از یک سال و نیم پیش به اتهام تلاش برای انحراف افکار عمومی نسبت به واقعیات پرونده انتخاباتی تعلیق شده است.

هم آقای جولیانی و هم آقای ترامپ پیاپی تاکید دارند که هدف غرض‌ورزی‌های سیاسی دموکرات‌ها و حامیان آن‌ها قرار گرفته و بی‌گناه هستند.