احتمال طرح اتهام جدید علیه تبعه بازداشت‌شده سوئد در ایران

مجید نوری (راست) در کنار سخنگوی قوه قضاییه، مسعود ستایشی

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۵ مردادماه، از احتمال طرح اتهامی جدید علیه یک تبعه کشور سوئد خبر داد که در ایران بازداشت شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه، هشتم مردادماه، از بازداشت یک تبعه‌ دیگر سوئد در ایران به اتهام «جاسوسی» خبر داد، اما جزئیاتی از هویت او را اعلام نکرد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، هم بدون اشاره به هویت این تبعه سوئد روز سه‌شنبه گفت: «در ۲۸ فروردین سال جاری قرار بازداشت موقت او صادر شد و در بازداشت است.»

آقای ستایشی تایید کرد که اتهام این فرد جاسوسی است، اما «بر اساس سرنخ‌هایی که داریم ممکن است اتهام دیگری در مورد ایشان مطرح شود».

پیشتر یک رسانه سوئدی از بازداشت یک مرد سوئدی که به همراه چند گردشگر سوئدی‌ دیگر به ایران سفر کرده بود، در روز ۱۵ اردیبهشت خبر داده بود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی گزارش این بازداشت را تایید نکردند.

جمهوری اسلامی متهم است همواره تلاش داشته از طریق بازداشت یا «گروگان گرفتن» اتباع کشورهای خارجی از جمله شهروندان دوتابعیتی، برای عملی کردن خواسته‌های خود، به دولت‌های خارجی فشار وارد کند.

پیشتر کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در واکنش به صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری در سوئد، این کشور را تهدید کرده بود که جمهوری اسلامی «بیکار نخواهد نشست» و «چندین گزینه روی میز دارد».

حمید نوری، معروف به حمید عباسی، معاون دادیار سابق زندان گوهردشت، به دلیل نقش داشتن در کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت در ایران، با اتهام‌های «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در استکهلم محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه به این پرونده نیز اشاره کرد و ضمن تکرار اتهاماتی که هنوز ثابت نشده به دولت و نظام قضایی سوئد، مجید نوری، پسر حمید نوری، را نیز به پای تریبون دعوت کرد. مجید نوری در این جلسه به نوع برخورد با پدرش در دادگاه و زندان اعتراض کرد.