هشدار در مورد «مرگ قریب‌الوقوع» زندانی فلسطینی در پی اعتصاب غذای طولانی

زندانی در اسرائیل

به گفته پزشک معالج خلیل عواوده، یک فلسطینی بازداشتی در زندان‌های اسرائیل که ۱۷۰ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، او «هر لحظه ممکن است جان بدهد».

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک پزشک همکار با گروه‌های حقوق بشری که خلیل عواوده را روز دوشنبه، ۳۱ مرداد، معاینه کرد، گفته است که هر لحظه برای زندگی این فلسطینی اهمیت دارد.

بر اساس این گزارش‌ها، این پزشک پس از آن به بالین خلیل عواوده برده شد که حال او وخیم‌تر شد.

تصاویر منتشره از خلیل عواوده که توسط وکیلش گرفته شده، نشان می‌دهد که این مرد ۴۰ ساله پس از اعتصاب غذای حدودا شش ماهه به پوست و استخوان مبدل شده است.

دکتر لینا قاسم حسن، پزشک همکار نهادهای حقوق بشری، گفت که چنین اعتصاب غذای طولانی ممکن است به سیستم مغزی او نیز لطمه زده باشد. دکتر حسن تاکید کرد که «بدون تردید جان زندانی در خطر است».

اسرائیل خلیل عواوده را آذر سال گذشته بر اساس مقررات «بازداشت اداری» محبوس کرد، اما هنوز کیفرخواستی علیه او به دادگاه ارائه نشده است. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که او «عضو گروه‌های تروریستی» است.

اسرائیل در بیش از هفت دهه ده‌ها هزار فلسطینی را بدون ارائه کیفرخواست یا محاکمه بازداشت کرده است، امری که همواره با انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری روبه‌روبوده است.

مقررات «بازداشت اداری» بر اساس این ظن است که فرد ممکن است به اقداماتی علیه امنیت اسرائیل دست بزند.

دادگاه نظامی اسرائیل روز ۲۸ مرداد حکم بازداشت خلیل عواوده را تعلیق کرد تا او از بازداشتگاه به بیمارستان انتقال یابد اما دادگاه تاکید کرد که وی پس از بهبود حالش کماکان در بازداشت خواهد ماند.

احلام حداد، وکیل آقای عواوده، هفته گذشته از دیوان عالی اسرائیل خواست موکلش را آزاد کند اما این دیوان روز ۳۰ مرداد درخواست را رد کرد.

خلیل عواوده یکی از دو بازداشتی فلسطینی است که سازمان جهاد اسلامی فلسطین در تفاهم آتش‌بس اخیر با اسرائیل در پایان عملیات نظامی ۵۵ ساعته، خواهان آزادی آن‌ها شده بود.

اما نه تنها خلیل عواوده آزاد نشده، بلکه دادگاه نظامی اسرائیل روز ۳۱ مرداد حکم بازداشت شیخ بسام السعدی، بازداشتی دیگر فلسطینی را تمدید کرد.

اسرائیل گفته مظنون است که بسام سعدی در صدد سازمان‌دهی نیروهای مسلح برای «عملیات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در کرانه باختری بود».

بسام سعدی، ۶۰ ساله، که پیشتر ۱۵ سال در زندان اسرائیل بوده، در آغاز این ماه بازداشت شد و همزمان، ارتش اسرائیل عملیات نظامی علیه جهاد اسلامی فلسطین در غزه را به مدت سه روز ادامه داد و جهاد اسلامی فلسطین نیز بیش از هزار راکت به اسرائیل شلیک کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، افزون بر ۴۴۰۰ زندانی فلسطینی محاکمه شده در زندان‌های اسرائیل، ۶۷۰ فلسطینی نیز بر اساس «بازداشت اداری» در حبس اسرائیل هستند. این شمار از آغاز بهار امسال در پی عملیات مسلحانه متعدد فلسطینیان که ۱۷ اسرائیلی و سه خارجی کشته شدند، به میزان زیادی افزایش یافته است.