تیم بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راه نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین

رافائل گروسی روز دوشنبه این عکس را از تیم بازرسی منتشر کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد، اعلام کرد یک تیم بازرسی از این آژانس در راه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا واقع در جنوب اوکراین است که از چندین هفته پیش هدف بمباران قرار گرفته است.

آقای گروسی صبح چهارشنبه، ۹ شهریور، پیش از عزیمت به این نیروگاه، به خبرنگاران در کی‌یف گفت: «ما بالاخره پس از چند ماه تلاش در حال حرکت هستیم.»

او افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خواهد شد.»

زاپوریژیا بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا به شمار می‌رود که از ابتدای ماه مارس، درست چند روز پس از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین، در کنترل نیروهای روسیه است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «من کاملا از اهمیت این لحظه آگاه هستم، اما ما آماده‌ایم. آژانس آماده است. ما پس از ماموریت خود گزارش خواهیم داد. ما چند روزی را در آنجا سپری خواهیم کرد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه با کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد و در این باره گفت که جامعه بین‌المللی باید از روسیه «غیرنظامی‌سازی فوری» نیروگاه زاپوریژیا را درخواست کند.

او افزود که این به معنای «خروج همه سربازان روس با تمام مواد منفجره و همه سلاح‌هایشان» از این نیروگاه است.

کی‌یف و مسکو یکدیگر را به انجام حمله در محدوده نیروگاه زاپوریژیا متهم می‌کنند.

پیشتر مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند که شهر نیکوپول که با فاصله کمی از نيروگاه زاپوریژیا و در آن سوی آب‌بند رودخانه دنیپر قرار دارد توسط روسیه گلوله‌باران شده و یک ایستگاه اتوبوس، یک فروشگاه و یک کتابخانه آسیب دیده است.

بر اساس اعلام اوکراین، همچنین شهر زاپوریژیا نیز که در فاصله ۵۰ کیلومتری نیروگاه قرار دارد هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفته است.

هدف قرار گرفتن محدوده نیروگاه زاپوریژیا به نگرانی‌های بین‌المللی در مورد احتمال وقوع یک فاجعه هسته‌ای دامن زده است.