زندانی فلسطینی با وعده آزادی قریب‌الوقوع به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهد

خلیل عواوده

یک مرد ۴۰ ساله فلسطینی که در «بازداشت اداری» اسرائیل است و از شش ماه پیش اعتصاب غذا کرده، با این وعده مقامات اسرائیل که ماه آینده آزاد شود، به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد.

به گزارش هاآرتص و الجزیره، وکیل مدافع خلیل عواوده شامگاه چهارشنبه، نهم شهریور، گفت اسرائیل قول داده که موکلش در اکتبر، ماه آینده میلادی، آزاد شود و بر اساس این قول، آقای عواوده که ۱۷۲ روز در اعتصاب غذا بوده، شروع به خوردن غذا خواهد کرد.

اسرائیل اوایل تابستان وعده مشابه داده بود، اما آن را عملی نکرد که در نتیجه آن، آقای عواده اعتصاب غذا را ادامه داد.

خلیل عواوده به پوست و استخوانی مبدل شده و سازمان‌های فلسطینی و برخی نهادهای بین‌المللی در مورد احتمال مرگ او هشدار داده بودند.

اسرائیل بر اساس قوانینی که «بازداشت اداری» می‌نامد، و به جای مانده از دوران قیمومیت بریتانیا در آغاز قرن بیستم بر آن سرزمین است، در طول ده‌ها سال، هزاران فلسطینی را بدون ارائه کیفرخواست علیه آن‌ها یا محاکمه، مدت‌های طولانی در بازداشت نگاه‌ داشته بود.

در حال حاضر نیز شمار این بازداشتی‌ها با سرنوشت نامشخص، به صدها تن رسیده است.

شمار دیگری از این بازداشتی‌ها مانند آقای عواوده در اعتصاب غذا هستند، اما دوره اعتصاب غذای او فعلا طولانی‌تر از دیگران بوده است.

اسرائیل خلیل عواوده را به این ظن که با سازمان جهاد اسلامی فلسطین در ارتباط بوده و ممکن است در آینده به اقداماتی علیه امنیت این کشور دست بزند، از سال گذشته زندانی کرده است.

سازمان جهاد اسلامی فلسطین در درگیری نظامی سه روزه در ماه گذشته با ارتش اسرائیل، شرط کرده بود که اسرائیل خلیل عواوده و بسام سعدی را آزاد کند.

اما آقای سعدی که قبلا نیز ۱۵ سال در زندان اسرائیل بوده، هفته گذشته رسما به تلاش برای تشکیل باندهای تروریستی در کرانه باختری متهم و بازداشت او تمدید شد.

شیخ بسام سعدی دو روز پیش از آغاز عملیات نظامی ارتش اسرائیل علیه غزه، در خانه خود در منطقه جنین در کرانه باختری، بازداشت شد.