نامه فدراسیون فوتبال ایران به فیفا: هیچ نقشی در حوادث ورزشگاه مشهد نداشتیم

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد در پاسخ این فدراسیون به فیفا دربارهٔ حوادث ورزشگاه مشهد، تلاش شد اثبات شود دستگاه‌های دولتی و حکومتی جمهوری اسلامی «هیچ نقشی» در این حوادث نداشته‌اند.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۲۱ شهریور از پاسخ ایران به نامه فدراسیون جهانی فوتبال دربارهٔ حوادث ورزشگاه مشهد در آخرین روز مهلت خود خبر داد.

در فروردین، تعداد زیادی از زنان با وجود خرید بلیت ورود به ورزشگاه برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و لبنان، در چارچوب مرحله انتخابی جام جهانی، اجازه ورود به ورزشگاه مشهد را پیدا نکردند.

مأموران انتظامی برای پراکنده کردن این زنان که در میان آنان تعدادی دختر خردسال نیز بودند به اسپری فلفل متوسل شدند؛ اقدامی که با تأیید احمد وحیدی، وزیر کشور نیز مواجه شد.

در پی این حوادث، کمیته انضباطی فیفا روز ۱۵ شهریور با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران خواستار توضیح در این باره شد و به این فدراسیون شش روز فرصت داد تا دفاعیه خود را به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی ارائه کند.

ایسنا به نقل از آقای تاج نوشت نامه فیفا به ایران «تاحدودی نگران‌کننده بود و به همین دلیل مکاتبات رسمی مقامات دولتی از ریاست‌جمهوری تا قوه قضائیه و مجلس برای برخورد با خاطیان این اتفاق را ضمیمه پاسخ ایران کرده است.»

او افزود جمهوری اسلامی این مکاتبات را زمینه پاسخ خود کرد «تا به فیفا اثبات کند که دولت و فدراسیون فوتبال هیچ نقشی در این بی‌نظمی نداشته‌اند.»

قرار است فیفا روز ۳۱ شهریور به پرونده حوادث ورزشگاه مشهد رسیدگی کند.

حکومت جمهوری اسلامی با توجیه‌های مختلف از جمله محدودیت‌های شرعی یا نبود زیرساخت‌های کافی و مناسب در ورزشگاه‌ها، از حضور تماشاگران زن جلوگیری می‌کند.

با این حال، حکومت اوایل خرداد مراسمی تحت عنوان «سلام فرمانده» را در ورزشگاه آزادی تهران با حضور بی‌سابقه زنان و مردان در کنار هم برگزار کرد.