دیدار رئیس ستاد کل ارتش مراکش از اسرائیل «برای اولین بار»

آویو کوخاوی

ژنرال بالخیر الفاروق، رئیس ستاد کل ارتش مراکش، که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «نو‌آوری‌های نظامی» به اسرائیل رفته، با آویو کوخاوی، همتای اسرائیلی خود، دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال کوخاوی روز دوشنبه، ۲۱ شهریور، پس از استقبال از ژنرال الفاروق در ستاد کل ارتش اسرائیل در تل‌آویو با او درباره همکاری‌های نظامی و امنیتی دو کشور نیز گفت‌وگو کرد.

مراکش که دو سال پیش، پس از ۲۰ سال، دوباره اقدام به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل کرد، تنها کشوری در میان چهار دولت امضاکننده پیمان «ابراهیم» است که با اسرائیل پیمان امنیتی و نظامی بسته است.

این پیمان چند ماه پیش در سفر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به رباط امضا شد. ژنرال کوخاوی نیز چند ماه پیش از مراکش دیدار کرده بود.

هرچند دیدار رئیس ستاد کل ارتش مراکش از اسرائیل نخستین دیدار رسمی و آشکار او محسوب می‌شود، بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل و کتب متعدد خاطرات مقامات ارشد پیشین اسرائیلی، روسای ستاد مراکش همواره از گذشته‌های دور از اسرائیل دیدار کرده‌اند.

به گفته بسیاری از رسانه‌های اسرائیل، عادی‌سازی روابط اسرائیل و مراکش و رسمی کردن همکاری‌های نظامی و امنیتی بین دو کشور، آشکار کردن مناسباتی پنهانی بود که در طول دهه‌ها جاری بوده است.

با این حال، نخستین حضور رسمی ارشدترین مقام نظامی مراکش در اسرائیل با بحرانی مصادف شده که در روزهای اخیر دامن‌گیر روابط سیاسی دو کشور شده است.

وزارت خارجه اسرائیل هفته گذشته داوید گورین، سفیر اسرائیل در رباط، را فرا خواند تا از او درباره مطالبی درباره «سوء استفاده» از زنان محلی مراکشی و دریافت هدایای گرانبها از دربار پادشاهی مراکش بدون مطلع کردن وزارت خارجه اسرائیل تحقیق کند.

افسر ارشد امنیتی سفارت اسرائیل در مراکش این اتهامات را علیه آقای گورین به مقامات اسرائیل اطلاع داده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که در این شرایط، اعزام دوباره آقای گورین به عنوان سفیر به مراکش، امری محال است.

شماری از مردم مراکش در روزهای اخیر با برگزاری تظاهرات در برابر سفارت اسرائیل، خواهان بسته شدن این سفارتخانه شده و از سفیر به خاطر «دست‌درازی» به زنان مراکشی ابراز انزجار کرده‌اند.

اتهامات علیه سفیر اسرائیل فعلا در مرحله تحقیقات داخلی وزارت خارجه است و به مداخله احتمالی پلیس یا دادستانی این کشور نرسیده است.