قوه قضاییه از بازداشت چند نفر در ارتباط با کشتن صیاد خدایی خبر داد

تشییع جنازه صیاد خدایی در تهران

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از دستگیری چند نفر در ارتباط با پرونده کشتن حسن صیاد خدایی از اعضای ارشد سپاه پاسداران خبر داد.

آقای ستایشی که روز سه‌شنبه، ۲۲ شهریور، در نشست خبری هفتگی خود سخن می‌گفت، بدون اشاره به تعداد و هویت این افراد اضافه کرد که برای بازداشت‌شدگان «قرار قانونی صادر شده است».

روز اول خرداد، سپاه پاسداران اعلام کرد که یک سرهنگ این نیروی نظامی در جریان حمله‌ای «تروریستی» کشته شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر این که «این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است»، از ارائه توضیحات بیشتر در این باره خودداری کرد و گفت: «تحقیقات این پرونده واجد طبقه‌بندی و محرمانه است».

پیشتر روزنامه نیویورک‌ تایمز به نقل از یک مقام اطلاعاتی گزارش داده بود که اسرائیل به ایالات متحده گفته در کشته شدن صیاد خدایی دست داشته است.

یک منبع اطلاعاتی به این روزنامه گفت: «سرهنگ خدایی جانشین فرمانده واحد ۸۴۰ بود و در طراحی توطئه‌های برون‌مرزی علیه خارجی‌ها از جمله اسرائیلی‌ها نقش داشت».

پس از کشته شدن این عضو ارشد سپاه، جمهوری اسلامی تهدید کرد که انتقام کشته شدن او را خواهد گرفت، اما در روزهای بعد، خبر خنثی شدن طرح حمله به شهروندان اسرائیلی در ترکیه افشا شد.

رسانه‌های محلی ترکیه از بازداشت اعضای یک گروه هشت نفره در این ارتباط خبر دادند که با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همکاری می‌کردند.

پس از آن نیز، سخنگوی سپاه پاسداران از کنار رفتن حسین طائب از مقام ریاست سازمان اطلاعات سپاه و جایگزینی محمد کاظمی به جای او خبر داد.