پایگاه نظامی آمریکا در سوریه هدف حمله راکتی نافرجام قرار گرفت

نیروهای آمریکایی مستقر در شرق سوریه

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که پایگاه موسوم به «دهکده سبز» که محل استقرار نیروهای آمریکایی در شرق رود فرات در شمال شرقی سوریه است، هدف یک حمله راکتی قرار گرفته، اما این حمله تلفات جانی یا خسارات مادی برجای نگذاشته است.

سنتکام با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سه راکت ۱۰۷ میلی‌متری پایگاه «دهکده سبز» را در روز یک‌شنبه هدف قرار داد و راکت چهارم به همراه تجهیزات دیگر در نقطه پرتاب در حدود پنج کیلومتری این پایگاه کشف شد.

پایگاه «دهکده سبز» ماه گذشته در یک درگیری میان نیروهای آمریکا و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران مورد حمله قرار گرفته بود که دست‌کم یکی از نظامیان آمریکایی را که در سوریه خدمت می‌کند به صورت جزئی مجروح کرد.

این حمله واکنش آمریکا را برانگیخت و نیروهای این کشور در چندین نوبت، مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در دیرالزور سوریه را بمباران کردند که چندین کشته برجای گذاشت.

مایکل کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، همان زمان اعلام کرد: «هیچ گروهی برای حمله به نیروهای آمریکایی مصونیت نخواهد داشت. ما از همه تدابیر برای حفاظت از شهروندان آمریکایی استفاده خواهیم کرد».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز ضمن محکوم کردن حمله آمریکا به مواضعی در خاک سوریه، هرگونه وابستگی شبه‌نظامیان این کشور به سپاه پاسداران را تکذیب کرد، اما یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به پولیتیکو گفت که سپاه پاسداران مسئول و عامل هدایت حملات شبه‌نظامیان علیه آمریکاست.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی حمله روز یکشنبه است که در ساعت حدود هفت عصر به وقت محلی روی داد. هنوز جزئیات بیشتری از این حمله منتشر نشده است.

نیروهای آمریکا برای اولین بار طی کارزار دولت باراک اوباما علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه مستقر شدند و با گروهی تحت حمایت کردها به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» همکاری کردند.

حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه حضور دارند که اغلب آنها در شرق این کشور هستند.