قالیباف اعتراضات به جان‌ باختن مهسا امینی را «آشوب توسط دشمن» خواند

محمدباقر قالیباف در نخستین اظهارات رسمی درباره جان‌ باختن مهسا امینی در بازداشت، روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور، اعتراضات گسترده مردمی روزهای اخیر را «التهاب‌آفرینی و ایجاد آشوب توسط دشمن» توصیف کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به دستورهای ریاست‌ جمهوری و قوه قضاییه برای پیگیری موضوع مرگ مهسا امینی گفت: «زمان نشان خواهد داد که اعتماد مردم [به نظام] درست بوده است.»

همزمان، حسن منصوری، استاندار تهران، نیز تجمعات اعتراضی دیروز تهران را به «عناصر سازماندهی‌شده و آموزش‌دیده برای ایجاد اغتشاش» نسبت داد و مواردی چون «آتش زدن پرچم، ریختن گازوییل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس و آتش زدن موتور و سطل زباله» را شواهد ادعای خود برشمرد.

نسبت‌ دادن اعتراضات مردمی در ایران به «دشمن» نخستین بار نیست که مطرح می‌شود، اما پس از بروز هر اعتراض گسترده و پیش از اقدام به سرکوب شدید و کامل، ابتدا ادعاهایی از این دست مطرح شده است.

مناطق مرکزی تهران روز دوشنبه صحنه اعتراضات هزاران تن از شهروندان بود که در واکنش به جان‌ باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به خیابان آمدند، اما این اعتراضات با سرکوب نیروهای امنیتی و ضد شورش همراه بود.

در همین روز از شهرهای استان کردستان گزارش شد که در جریان اعتراضات در این شهرها چهار نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.