هیچ نماینده‌ای از دولت آمریکا به کنفرانس اقتصادی ریاض دعوت نشد

نمایی از حاضران در نشست سال گذشته کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری در آینده»

برگزارکنندگان کنفرانس بین‌المللی اقتصادی عربستان سعودی موسوم به «ابتکار سرمایه‌گذاری در آینده» اعلام کردند که امسال هیچ نماینده‌ای از دولت آمریکا به این کنفرانس دعوت نشده است.

این کنفرانس بین‌المللی اقتصادی که هر سال در اواخر اکتبر در ریاض برگزار می‌شود به «داووس صحرا» نیز معروف است.

تصمیم امسال برگزار‌کنندگان کنفرانس در تضاد با سال‌های گذشته است و در شرایطی اتخاذ شده که توافق اخیر کشورهای اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، روابط میان واشینگتن و ریاض را تیره کرده است.

بیشتر در این باره: پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از درآمد سرشار کشورهای حوزه خلیج فارس

«ابتکار سرمایه‌گذاری در آینده» در سال ۲۰۱۷ از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تنوع بخشیدن به منابع اقتصادی عربستان سعودی راه‌اندازی شد.

درآمد کنونی دولت ریاض شدیداً به صادرات نفت وابسته است.

با وجود غیبت دولت آمریکا در ششمین دوره از «داووس صحرا»، انتظار می‌رود که نزدیک به ۴۰۰ نفر از مدیران شرکت‌های تجاری آمریکا در این کنفرانس شرکت کنند.

ریچارد آتیاس مدیر موسسه «ابتکار سرمایه‌گذاری در آینده» درباره دعوت نکردن مقام‌های دولت بایدن به این کنفرانس گفته که «ما سیاستمداران زیادی را دعوت نمی‌کنیم» زیرا حضور آنان توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند و «ما نمی‌خواهیم این کنفرانس به یک پلت‌فرم سیاسی تبدیل شود».

در سال ۲۰۱۷، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در اولین دوره کنفرانس شرکت کرده بود، اما سال بعد، در حالی که قتل جمال خاشقجی موجی از محکومیت‌ها را به دنبال داشت، از شرکت در این کنفرانس خودداری کرد.

با این حال، سال گذشته، دان گراوز دستیار وزیر بازرگانی دولت بایدن به این رویداد دعوت شد.