لغو تصمیم دولت پیشین استرالیا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل»

پنی وُنگ، وزیر خارجه استرالیا، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

دولت استرالیا روز سه‌شنبه ۲۶ مهر اعلام کرد که تصمیم دولت پیشین این کشور در زمینه به رسمیت شناختن غرب اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل» را لغو کرده است.

اسرائیل که از این تصمیم ناگهانی استرالیا غافلگیر شده، سفیر استرالیا را برای اعتراض فرا خوانده است.

پنی وُنگ، وزیر خارجه استرالیا، روز سه‌شنبه گفت که دولت کانبرا معتقد است که موقعیت اورشلیم باید در جریان مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان تعیین شود نه با تصمیمات یک‌جانبه.

خانم ونگ افزود که دولت کنونی استرالیا به راهکار دو کشوری برای حل نزاع اسرائیلی و فلسطینی معتقد است. او همچنین تأکید کرد که سفارت استرالیا در اسرائیل، کماکان در تل‌آویو بوده و در آن شهر باقی خواهد ماند.

حزب کارگر استرالیا که از بهار امسال با نخست‌وزیری آنتونی آلبانیز به قدرت رسید، در جریان کارزار انتخاباتی قوق داده بود که تصمیم دولت پیشین به نخست‌وزیری اسکات موریسون را در مورد به رسمیت شناختن غرب اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل لغو کند.

زمان کوتاهی پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، شرق و غرب اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت و سپس سفارت آمریکا را هم‌زمان با ۷۰ سالگی تأسیس اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کرد، دولت قبلی کانبرا در سال ۱۳۹۹ غرب اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» پذیرفت.

مالزی و اندونزی، دو کشور مهم مسلمان شرق آسیا، که ارتباطات نزدیک و گسترده اقتصادی و بازرگانی با استرالیا دارند، از مهم‌ترین منتقدان آن تصمیم دولت وقت استرالیا بودند.

رسانه‌ها گزارش داده بودند که دولت وقت اسکات موریسون، نخست‌وزیر پیشین، با هدف حفظ روابط با کشورهای اسلامی، پس از شناسایی غرب اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل» سفارت استرالیا را در تل‌آویو باقی گذاشت و از انتقال آن به اورشلیم خودداری کرد.

با این حال، آن زمان نیز دولت وقت اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو از دولت موریسون انتقاد کرد که چرا تمامی شهر اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخته و سفارت را در تل‌آویو حفظ کرده است.

بر اساس اظهارات یک عضو حزب کارگر استرالیا، تصمیم دولت پیشین کانبرا در زمینه به رسمیت شناختن سبب «درگیری و ناراحتی‌ در بخشی از جامعه استرالیا شد و دولت کنونی به دنبال حل این مشکل بود».

بیشتر در این باره: استرالیا: اورشلیم غربی پایتخت اسرائیل است؛ سفارت‌خانه در تل‌آویو می‌ماند

به نوشته تایمز اسرائیل، حزب حاکم کارگر حزب رقیب به رهبری اسکات موریسون را متهم کرده که برای بازگشت به قدرت یهودیان سیدنی را «در یک نمایش بد و ناموفق» تحریک کرده در حالی که وزیر خارجه استرالیا تاکید کرده که سیاست دولت کنونی حاکی از ابراز خصومت نسبت به اسرائیل نیست.

سخنگوی آقای موریسون تصمیم دولت آقای آلبانیز را «ناامید کننده» نامیده و گفته است که تصمیم پیشین ارتباطی با انتخابات داخلی استرالیا نداشته و در جهت کسب آرای یهودیان سیدنی نبوده است.

به نوشته سایت والانیوز اسرائیل، رویه دولت جدید استرالیا اسرائیل را «غافلگیر کرد».

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل که هم‌زمان وزیر خارجه نیز هست، روز ۲۶ مهر سفیر استرالیا را احضار کرده تا شخصاً ناخشنودی خود را ابراز کند.

آقای لاپید در یک بیانیه طعنه‌آمیز نوشت «با توجه به نحوه اتخاذ این تصمیم در استرالیا، که یک واکنش عجولانه به اخبار نادرست در رسانه‌ها بوده، تنها می‌توان امیدوار بود که دولت استرالیا سایر امور را جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر مدیریت کند».

بیانیه وزارت خارجه اسرائیل نیز نوشته است که این کشور از تصمیم استرالیا «عمیقاً ناامید» شده و آن را نتیجه «ملاحظات سیاسی کوته‌بینانه» می‌داند.

موشه لئون، شهردار اورشلیم، نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت که «اورشلیم متحد برای ابد پایتخت اسرائیل بوده و خواهد بود، و اظهاراتی از این نوع، هچی کمکی نخواهد کرد».

از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطینی از تصمیم استرالیا استقبال کرد.

حسین الشیخ، وزیر امور مدنی فلسطینی، در توئیتر خود نوشت: ما از تصمیم استرالیا در رابطه با بیت‌المقدس و راهکار دو کشوری، بر اساس مشروعیت بین‌المللی و تعیین آینده حاکمیت بر بیت‌المقدس با تکیه به مذاکرات، استقبال می‌کنیم.

هندوراس نیز که یکی از انگشت شمار کشورهایی بود که از تصمیم وقت دونالد ترامپ پیروی کرد، تابستان امسال سفارت خود را از اورشلیم به تل‌آویو برگرداند و تصمیم دولت قبلی را لغو کرد. غیر از آمریکا، تنها گواتمالا در اورشلیم سفارت دارد.

سازمان ملل متحد و اکثر کشورها شرق اورشلیم را که اسرائیل در جنگ ۵۵ سال پیش بر آن مسلط شد، همراه با نوار غزه و کرانه باختری سرزمینی‌ برای تشکیل کشور مستقل فلسطین و شرق اورشلیم را پایتخت احتمالی چنین کشوری می‌دانند.