نماینده مجلس: به روبیکا سه برابر استارلینک پهنای باند می‌دهیم، چون مطمئن‌تر است

در حالی که محدودیت‌های شدید اینترنتی خسارت سنگینی را به کسب‌وکارها در ایران وارد کرده، یک نماینده مجلس از مردم خواست برای کسب‌وکار خود از ایپلیکشن داخلی روبیکا استفاده کنند.

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه دوم آبان به ایلنا، گفت: «قرار است که به روبیکا پهنای باند سه برابری نسبت به استارلینک بدهند و قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت».

مقایسه پهنای باند این اپلیکیشن داخلی با استارلینک (اینترنت ماهواره‌ای) در حالی است که به گزارش رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید در تلاش است با تسهیل خدمات اینترنت ماهواره‌ای در ایران، سد سانسور جمهوری اسلامی علیه اینترنت را بکشند و از مردم ایران در زمینه دسترسی به گردش آزاد اطلاعات حمایت کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی که معتقدند اعتراضات جاری در ایران ریشه در فضای مجازی دارد، همزمان با سرکوب و کشتار معترضان در خیابان‌ها، محدودیت‌های شدید اینترنتی را اعمال و اینستاگرام و واتس‌آب را فیلتر کرده است.

اما آقای محبی نجم‌آبادی از مردم ایران خواست «به حاکمیت و نظام اعتماد کنند» و «به روبیکا بروند»، چون به گفته او، «مطمئن‌تر از روبیکا وجود ندارد».

بیشتر در این باره: کاربران ایرانی برای ثبت گوشی خود مجبور به نصب پیام‌رسان داخلی شدند

با این همه و به رغم تبلیغات گسترده‌ای که برای اپلیکیشن‌های داخلی صورت می‌گیرد، تاکنون مردم ایران چندان اقبالی به این اپلیکیشن‌ها که می‌توانند تحت کنترل بیشتری از سوی حکومت باشند، نشان نداده‌اند.

همچنین با وجود تشدید سانسور اینترنت، همچنان اپلیکیشن‌های خارجی در ایران کاربرد بیشتری دارند و رسانه‌ها به تازگی از «افزایش عجیب» فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام، با وجود مسدود بودن آن در ایران، خبر داده‌اند.

نماینده سبزوار نیز به طور غیرمستقیم وجود محدودیت‌ها و نظارت‌ها در اپلیکیشن‌های داخلی را تأیید کرد و گفت در اپلیکیشینی چون روبیکا «مردم می‌خواهند کسب و کار داشته باشند، کار دیگری که نمی‌خواهند انجام دهند».

او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره میزان خسارات وارد شده به کسب‌وکارهای اینترنتی پس از تشدید محدودیت‌های اخیر، هیچ سخنی از پرداخت غرامت احتمالی از سوی حکومت به میان نیاورد.

محبی نجم‌آبادی در مقابل، با «اغتشاشگر» خواندن معترضان گفت: «مغازه‌داران باید کمک کنند تا اغتشاشگران به فضای واقعی بیایند و از توهم فضای مجازی خارج شوند».

پیشتر محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست نیز در واکنش به اخلال گسترده در کسب‌وکارهای اینستاگرامی گفته بود: «خودتان باید از قبل به این فکر بودید که احیاناً اگر روزی اینستاگرام بسته شود چه اتفاقی می‌افتد؟»

رسانه‌های ایران گزارش دادند که فقط طی دو هفته اول قطعی اینترنت و فیلتر شدن اینستاگرام در ایران، به هر فروشگاه ایرانی در این شبکه ۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شد.

بیشتر در این باره: چرا ایرانی‌ها تلگرام و واتس‌اپ را رها نمی‌کنند؟