آزمایش «ناموفق» یک موشک قاره‌پیما به دست کره شمالی در میانه تنش‌ فزاینده

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دولتی کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز پنج‌شنبه یک موشک بالیستیک قاره‌پیما را آزمایشی پرتاب کرده، اما گمان می‌رود این پرتاب ناموفق بوده است.

این منبع آگاه که نامش فاش نشده، گفت این موشک قاره‌پیما که از نوع هوآسونگ ۱۷ بوده، در مرحله دوم با موفقیت جدا شد، اما پس از آن با مشکل مواجه شد و در آب‌های بین شبه‌جزیره کره و ژاپن سقوط کرد.

آخرین پرتاب موشک بالیستیک قاره‌پیما از سوی کره شمالی به تاریخ ۲۴ مارس مربوط می‌شود. در آن زمان، همین نوع موشک‌ قاره‌پیما مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ را به ثبت رساند.

پرتاب احتمالی موشک قاره‌پیما از سوی کره شمالی در حالی است که این کشور روز پنج‌شنبه دو موشک کوتاه‌برد را نیز شلیک کرد.

این در حالی است که یک روز قبل، موج جدیدی از پرتاب موشک‌ها از سوی کره شمالی، تنش در شبه جزیره کره را افزایش داد.

رئیس ستاد ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شلیک‌های مکرر موشک‌های بالیستیک از سوی پیونگ‌یانگ یک تحریک جدی است که به صلح و ثبات نه تنها شبه‌جزیره کره، بلکه به صلح و ثبات جامعه بین‌المللی آسیب می‌رساند.

ارتش کره جنوبی تاکید کرد که برای پاسخگویی قاطع به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی کره شمالی آمادگی دارد.

در پی پرتاب احتمالی موشک بالیستیک قاره‌پیما از سوی کره شمالی، هشدارهایی برای پناه گرفتن مردم در استان‌های شمال ژاپن صادر شد، اما بعدا وزارت دفاع این کشور اعلام کرد این موشک از روی ژاپن عبور نکرده است.

وزارت دفاع ژاپن نیز تایید کرد که کره شمالی صبح پنج‌شنبه دست‌کم سه موشک بالیستیک از جمله یک موشک قاره‌پیما را پرتاب کرده است.