جمعی از روحانیان اهل سنت کردستان خواستار برگزاری همه‌پرسی در ایران شدند

جمعی از ماموستایان [استادان] و مدرسان و امامان جمعه سنندج و دهگلان، در استان کردستان، با انتشار ویدئویی از یک بیانیه مشترک خود خبر دادند که در آن چندین خواسته، از جمله برگزاری یک همه‌پرسی زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی در ایران، مطرح شده است.

این روحانیان اهل سنت با اشاره به اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی، اعلام کردند: «خواهان برگزاری رفراندومی با سازوکار اجرایی مقبول مردم و با حضور معتمدان و رهبران دینی و ملی و همچنین با نظارت نهادهای بین‌المللی بی‌طرف جهت برون‌رفت از وضعیت کنونی هستیم.»

پیشتر مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، نیز با اعتراض به کشتار و سرکوب گسترده مردم ایران، خواهان برگزاری همه‌پرسی با حضور ناظران بین‌المللی شده است.

اما این درخواست با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد و آن را رد کردند.

روحانیون اهل سنت سنندج و دهگلان همچنین خواستار آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان اخیر از جمله ماموستا محمد خضرنژاد شدند و به حکومت نسبت به صدور اعدام معترضان هشدار دادند و تاکید کردند: «چنین کار دهشتناکی تنها باعث افزایش خشم ملت انقلابی خواهد شد.»

در روزهای اخیر، با وجود هشدار سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای برخی از معترضان به اتهام «محاربه» حکم اعدام صادر کرده است.

این روحانیون اهل سنت سنندج و دهگلان همچنین خواستار محاکمه و مجازات تمام کسانی شده‌اند که در کشتن و زخمی کردن مردم معترض نقش داشتند.

پایان دادن به سانسور اخبار و اطلاعات و توقف فیلترینگ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از دیگر خواسته‌های مطرح شده در بیانیه این روحانیان اهل سنت است.

آنان همچنین حمایت خود را از خواسته‌های دانش‌آموزان و دانشجویان اعلام و تاکید کردند: «حضور نیروهای سرکوب در مدرسه و دانشگاه خلاف دین و قانون و اخلاق و منافی با وجدان‌های سالم بشری است.»

این روحانیون اهل سنت همچنین از جمهوری اسلامی خواستند که به تهدید ماموستاها و رهبران سنی‌مذهب پایان دهد.