اعتراضات شبانه: تجمع ضد حکومتی در سه منطقه تهران، تظاهرات در آبدانان

تصویری ویدیویی از اعتراضات در تهران

بنابر ویدیوها و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مناطقی چون ستارخان، بلوار فردوس و شهرآرا در تهران شامگاه یک‌شنبه ششم آذر ماه شاهد برپایی اعتراضات خیابانی بود.

شهرهای قلعه حسن خان، یزد، رامسر و رشت نیز شاهد اعتراضات پراکنده بود و در شهر آبدانان استان ایلام، مردم با برپا کردن آتش و تظاهرات خیابانی به سر دادن شعار علیه علی خامنه‌ای پرداختند.

در تهران عمده اعتراضات شامگاه یک‌شنبه بر مناطق غرب این شهر تمرکز داشت و از جمله جمعی از معترضان در خیابان ستارخان تهران با برپا کردن آتش و تجمع به سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «ایرانی با غیرت، حمایت حمایت» از جمله شعارهای معترضان در خیابان ستارخان بود.

معترضان در خیابان ستارخان همچنین با سر دادن شعار «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران» و «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» و «تهران بشه کردستان، ایران میشه گلستان» بر حمایت خود از مردم کردستان و سیستان و بلوچستان تاکید کردند.

در منطقه شهرآرا نیز جمعی از مردم شامگاه یکشنبه با برپا کردن تجمع به سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

معترضان در این منطقه از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند و در ادامه با سر دادن شعار «مهاباد، کردستان، الگوی کل ایران»، از اعتراضات مردم مهاباد و دیگر شهرهای کردنشین حمایت کردند.

بلوار فردوس در غرب تهران هم شاهد تجمع‌ پراکنده و سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» و «مرگ بر سپاهی» از سوی معترضان بود.

جمعی از مردم تهران نیز اوایل شامگاه یک‌شنبه در ساعت‌های پرتردد در چند ایستگاه مترو اقدام به سر دادن شعار «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» کردند.

همچنین محله دربند تهران یک‌شنبه شب شاهد سر دادن شعارهای مردم معترض بود. شماری از مردم در محله دربند از داخل خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

جمعی از مردم نیز در محله پیامبر از مجتمع‌های مسکونی اقدام به سر دادن شعار از جمله شعار «کردستان، زاهدان، چشم و چراغ ایران» سردادند.

در شهرک غرب هم تعدادی از مردم از خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی خود شعار «مرگ بر دیکتاتور»، « امسال ساله خونه، سیدعلی سرنگونه» سردادند.

در گلسار رشت شامگاه یک‌شنبه جمعی از مردم از خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی خود به سردادن شعارهای شبانه از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

شهر آبدانان در استان ایلام که هفته گذشته نیز صحنه اعتراضات گسترده بود، شامگاه یک‌شنبه بار دیگر شاهد اعتراضات جمعی از مردم بود.

معترضان در خیابان‌های اصلی شهر آبدانان با برپا کردن آتش، برخی خیابان‌های این شهر را برای ساعاتی بستند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دنبال تجمع یک‌شنبه شب معترضان در آبدانان، در چند منطقه این شهر به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند و در مواردی با سلاح‌های ساچمه زن به سوی مردم شلیک کردند.

از سوی دیگر ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که یک پایگاه بسیج در شهر قدس (قلعه حسن خان)، در استان تهران شامگاه یک‌شنبه به آتش کشیده شده است.

در شماری از شهرها از جمله رامسر نیز معترضان در اعتراضات پراکنده بنرهای علی‌خامنه‌ای، روح‌الله خمینی، قاسم سلیمانی را به آتش کشیده یا با پاشیدن رنگ قرمز این بنرها را به رنگ خون در آوردند.

در شهر یزد تعدادی از جوانان معترض یک‌شنبه شب یک بنر از تصویر علی خامنه‌ای را که در این شهر نصب شده بود، به آتش کشیدند.

اعتراضات سراسری در ایران به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و در یازده هفته گذشته با وجود سرکوب شدید و استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از سلاح‌ و گلوله جنگی علیه معترضان، همچنان تداوم داشته است.

بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا یک‌شنبه ششم آذر ماه، دست‌کم ۴۵۱ تن از مردم معترض از جمله ۶۳ کودک کشته شده‌اند.