دستگیری چهار نفر در بلژیک به اتهام خرید نفوذ برای یک کشور خلیج فارس در اتحادیه اروپا

دادستان فدرال بلژیک اعلام کرد، چهار نفر در اتحادیه اروپا به اتهام تلاش برای اعمال نفوذ یک کشور خلیج فارس در این اتحادیه از طریق پولشویی دستگیر شده‌اند.

بر اساس بیانیه دادستان فدرال بلژیک، پلیس بلژیک ۶۰۰ هزار یورو پول نقد، رایانه و تلفن همراه این افراد را پس از بازرسی در ۱۶ ملک در سراسر بروکسل ضبط کرده است. به گفته این نهاد قضایی، بازداشت این افراد در جریان تحقیقات بزرگی درباره فساد و پولشویی رخ داده است.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، بازرسان پلیس مظنون هستند که یک کشور خلیج فارس از طریق «پرداخت مبالغ هنگفت پول یا ارائه هدایای بزرگ» به افرادی که موقعیت سیاسی مهمی دارند، به دنبال تأثیرگذاری بر تصمیمات پارلمان اروپا بوده‌ اسا.

نام این کشور حاشیه خلیج فارس به طور رسمی اعلام نشده، اما روزنامه‌های بلژیکی از قطر نام برده و گفته‌اند که این کشور حاشیه خلیج فارس تلاش کرده با صرف مبالغ زیادی پول و هدایا بر تصمیمات پارلمان اروپا تاثیر بگذارد.

رسانه‌های بلژیکی گزارش داده‌اند که همه «مظنونان اتباع ایتالیا هستند و گفته می‌شود در یک سازمان غیردولتی حقوق بشری فعال بوده‌اند.»

این گزارش‌ها می‌گویند که «خانه‌های افرادی نزدیک به گروه‌های سوسیالیست و حزب راست میانه تفتیش شده‌اند».

قطر هم‌اکنون میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است و درباره همین میزبانی نیز شبهه‌های بسیاری وجود دارد به طوری که در سال ۲۰۱۹ میشل پلاتینی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال اروپا، در پی حواشی مربوط به اعطای میزبانی جام جهانی سال ۲۰۲۲ به قطر دستگیر شده بود.

آقای پلاتینی در سال ۲۰۱۴ پذیرفت که پیش از رای دادن به میزبانی قطر با محمد بن همام، از مقام‌های ارشد فوتبال در قطر، دیداری مخفیانه داشته است.

میشل پلاتینی، بازیکن افسانه‌ای فوتبال فرانسه که در آن زمان رئیس یوفا (اتحادیه فوتبال اروپا) و نایب رئیس فیفا بود در کاخ الیزه با آقای سارکوزی دیدار کرد و شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، ولیعهد وقت و امیر فعلی قطر، نیز در آن جلسه حضور داشت.

سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا در یک مصاحبه گفته بود که آقای پلاتینی پس از جلسه کاخ الیزه در تماس تلفنی به او گفت برنامه رای‌گیری برای انتخاب میزبان جام جهانی تغییر کرده است.