۱۴ ماهیگیر چابهاری پس از آزادی از اسارت گروه الشباب در سومالی، به ایران بازگشتند

عکسی که رسانه‌های ایران از ماهیگیران آزادشده منتشر کردند

رسانه‌های ایران از آزادی ۱۴ ماهیگیر اهل چابهار در استان سیستان و بلوچستان از اسارت گروه الشباب در سومالی خبر دادند و اعلام کردند که این ماهیگیران به ایران بازگردانده شدند.

حسن کرابی، نماینده وزارت خارجه در منطقه آزاد چابهار، شامگاه شنبه سوم دی به خبرنگاران گفت: «این افراد که از اهالی سواحل مکران به ویژه چابهار و کنارک هستند که در سال ۱۳۹۴ در آب‌های بین المللی نزدیک کشور سومالی به اسارت گروه تروریستی الشباب درآمده بودند.»

او افزود که این ماهیگیران «پس از مدتها رایزنی وزارت امور خارجه و نمایندگی ایران در کنیا در تعامل با مسئولان دولتی و رؤسای قبایل سومالی آزاد شدند.»

ماهیگیران آزادشده شامگاه شنبه از موگادیشو پایتخت سومالی وارد فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران شدند و پس از آن به چابهار اعزام شدند.

بیشتر در این باره: روزنامه اعتماد: هشت صیاد ایرانی گروگان دزدان دریایی سومالی زیر شکنجه کشته شده‌اند

در سال‌های اخیر، ماهیگیران ایرانی بارها اسیر دزدان دریایی یا گروه‌های شبه‌نظامی شده‌اند.

در آذر ۱۳۹۴، برخی منابع خبری گزارش دادند یک قایق ماهیگیری ایرانی با ۱۵ سرنشین توسط دزدان دریایی اهل سومالی ربوده و پس از تبادل آتش و کشته شدن تعدادی از دزدان آزاد شد.

در آن زمان، کار‌شناسان هشدار داده‌ بودند که افزایش ماهیگیری غیرقانونی در آب‌های سومالی از سوی کشتی‌های خارجی، درآمد‌ مردم محلی را تهدید می‌کند و ممکن است باعث از سرگیری راهزنی دریایی از سوی آن‌ها شود.

همچنین در سال ۱۳۹۶، نیروی دریایی آمریکا با کمک نیروی دریایی ژاپن، در پی درخواست کمک از طرف گارد ساحلی ایران، یک قایق ماهیگیری ایران را از حمله دزدان دریایی در آب‌های جنوب یمن رهاند.