نتانیاهو در مراسم ادای سوگند «مقابله با برنامه اتمی ایران» را اولویت خود خواند

بازگشت بی‌بی

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، روز پنج‌‍‌شنبه، هشتم دی، با معرفی اعضای دولت جدید خود به مجلس اسرائیل و ادای سوگند، در بازگشت به مقام نخست ‌وزیری، تاکید کرد که مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران یکی از اولویت‌های برنامه این دولت است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، همچنین یائیر لاپید که دوران نخست ‌وزیری چند ماهه او روز پنج‌شنبه به پایان رسید، در سخنرانی در مجلس هنگام تحویل پست نخست ‌وزیری گفت که او و نفتالی بنت، نخست ‌وزیر پیشین، «مبارزه‌ای موفق» را علیه جاه‌طلبی اتمی ایران سامان دادند.

آقای لاپید افزود که قلب او در تحویل دولت «آرام نیست»، زیرا نگران است که دولت جدید همه دستاوردها را به باد داده، اسرائیل را با شرایط امنیتی خطرناکی روبه‌رو کرده و روابط خارجی اسرائیل را که در اوج است، تیره کند.

یائیر لاپید همچنین فاش کرد که «عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی» در دولت او «تقریبا نهایی شده است».

حدود یک هزار تن از اسرائیلی‌ها هنگام ادای سوگند بنیامین نتانیاهو و وزیران دولت جدید او در برابر مجلس کشورشان تظاهرات کردند.

ژنرال ذخیره یوآو گالانت، عضو ارشد حزب لیکود، به مقام وزارت دفاع در دولت جدید منصوب شده است. اما برای نخستین بار، یک وزیر دیگر نیز در وزارت دفاع حضور خواهد داشت که او، بتسال‌ال اسموت‌ریچ، رهبر حزب راستگرای افراطی «صهیونیسم مذهبی» است.

آقای اسموت‎‌ریچ غیر از وزیر دوم در وزارت دفاع، وزیر دارایی نیز هست.

بنیامین نتانیاهو اِلی کوهن، مهره وفادار به خود در لیکود را برای یک سال نخست کار دولت به وزارت خارجه منصوب کرده و قرار است دو سال بعد از آن، ییسرائل کاتز وزیر خارجه باشد. آقای کاتز در سال جاری نخست وزیر انرژی خواهد بود.

آقای نتانیاهو همچنین پست وزارت راهبردی را احیا کرده و یک فرد وفادار به خود را به این مقام منصوب کرد. وزیر راهبردی ران درمر است که تا پیش از این سفیر اسرائیل در آمریکا بود. رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند که وزیر اصلی خارجه ران درمر به عنوان فرد مورد وثوق نخست‌ وزیر خواهد بود.

با آغاز به کار دوباره بنیامین نتانیاهو، این سیاستمدار ۷۳ ساله ششمین دولت خود را مسند امور کشورش کرده است. او تا پیش از این در مجموع حدود ۱۶ سال در قدرت بود و دوران دوری‌اش از نخست ‌وزیری تنها ۱۸ ماه طول کشید.

با این حال، یائیر لاپید، که از امروز رهبر جناح اپوزیسیون است، مدعی شد که او و هم‌فکرانش «به زودی به قدرت بازخواهند گشت».