قوه قضاییه از صدور کیفرخواست برای دو فرانسوی بازداشتی در ایران خبر داد

مسعود ستایشی

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه اتهام دو تن از هفت فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را «جاسوسی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» اعلام کرد و گفت کیفرخواست این دو نفر صادر شده است.

مسعود ستایشی در ادامه اضافه کرد که دادگاه این دو شهروند فرانسه هنوز «منتج به صدور رأی نشده است».

آقای ستایشی از اشاره به هویت این دو فرانسوی سر باز زد.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، روز ۲۱ آبان از بازداشت دو شهروند دیگر این کشور در ایران خبر داده و اعلام کرد که بعد از آغاز اعتراضات مردمی اخیر، جمهوری اسلامی در مجموع هفت شهروند فرانسوی را بازداشت کرده است.

سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه، و همسرش ژاک پاریس نیز دو فرانسوی دیگر هستند که از هفت ماه پیش در ایران زندانی هستند.

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه همچنین از صدور کیفرخواست برای یک شهروند بلژیکی بازداشت‌شده در ایران خبر داد و گفت این پرونده در شعبه دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است.

جمهوری اسلامی متهم است که همواره کوشیده از طریق بازداشت غیرقانونی یا «گروگان‌گیری» اتباع کشورهای خارجی، از جمله شهروندان دوتابعیتی، برای عملی‌کردن خواسته‌های خود به دولت‌های خارجی فشار وارد کند.

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در بیش از سه ماه گذشته، شماری از کشورهای اروپایی مثل آلمان، فرانسه، بلژیک و هلند خواهان خروج فوری شهروندان‌شان از ایران شده‌اند.