خودداری مصطفی نیلی از حضور در دادگاه در اعتراض به نقض حقوق بازداشت‌شدگان

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری که در زندان به‌سرمی‌برد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در اعتراض به نقص گسترده حقوق بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در جلسه دادگاه انقلاب تهران حضور نخواهد یافت.

آقای نیلی روز ۱۶ آبان‌ماه به همراه یک وکیل دیگر برای انجام امور حقوقی مربوط حوادث سیستان و بلوچستان عازم این استان بود که در فرودگاه مهرآباد بازداشت شد و پس از دستگاه قضایی ایران اعلام کرد که حکم چهار سال زندان او در پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» به مرحله اجرا درآمده است.

مشخص نیست که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت چه اتهاماتی این وکیل دادگستری را احضار کرده و قصد محاکمه دوباره او را دارد.

آقای نیلی در انتهای یادداشت کوتاه خود که از زندان فرستاده است، نوشت: «طبق قانون اساسی، دادخواهی و دادرسی عادلانه، حق ملت ایران است و روز پاسخگویی آمران و عاملان نقص حقوق اساسی هم نزدیک است.»

پرونده «دادخواهان سلامت» مربوط به گروهی از وکلا و فعالان مدنی است که قصد شکایت از مقامات جمهوری اسلامی به‌ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به‌دلیل سوءمدیریت در مقابله با شیوع کرونا در ایران را داشتند؛ اما نیروهای امنیتی پیش از ثبت این شکایت همگی آن‌ها را بازداشت کردند و آقای نیلی بعد از چهار ماه و چهار روز بازداشت، نهایتا آذر ماه پارسال به‌طور موقت آزاد شد.