مدارس خراسان رضوی «برای صرفه‌جویی در انرژی» غیرحضوری شد

با ادامه سرمای کم‌سابقه در استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران، کلاس‌های درس دانش‌آموزان در تمام مدارس این استان غیرحضوری برگزار می‌شود.

استانداری خراسان رضوی در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه، منتشر شد اعلام کرد که هدف از این اقدام «صرفه‌جویی در مصرف انرژی» است.

در این اطلاعیه آمده است:‌ «با توجه به... سرمای شدید و به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی مهدهای کودک و مدارس خراسان رضوی در کلیه مقاطع تحصیلی از روز سه‌شنبه، ۲۰ دی‌‌ماه، لغایت پایان هفته تعطیل و فعالیت‌های آموزشی به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.»

دمای هوا در شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، در چند روزه گذشته به‌شدت کاهش یافته و همزمان با بارش برف که طبق پیش‌بینی‌ها تا روز پنج‌شنبه نیز ادامه خواهد یافت، در روز سه‌شنبه در گرم‌ترین ساعات تنها به منهای سه درجه خواهد رسید.

طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، حداکثر سرمای هوا در روزهای آینده در شهر مشهد تا منهای ۱۶ نیز خواهد رسید.

در اطلاعیه استانداری خراسان رضوی همچنین آمده است: «فعالیت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها، مراکز آموزش عالی و نهادهای عمومی به استثناء مراکز امدادی، خدماتی، درمانی... طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۱ و ۲۲ دی ماه، به صورت دورکاری خواهد بود.»

اعلام تلاش برای «صرفه‌جویی در انرژی» در استانی که همواره به منابع فراوان گاز دسترسی داشته در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی در یک سال گذشته بارها اروپا را از «زمستان سخت» به دلیل جنگ در اوکراین و کاهش صادرات گاز ترسانده بودند، اما در هفته‌های گذشته دیگر به آن اشاره نکرده‌اند.

اما کمبود جدی گاز در ایران همزمان با آغاز فصل زمستان تنها به این استان محدود نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اوایل آبان سال جاری هشدار داده بود که در صورت عدم اجرای «سناریوهای جبرانی» برای تولید گاز، ایران به واردکننده این کالا تبدیل خواهد شد.

پیشتر گازِ شرکت گاز، استانداری و فرمانداری یزد نیز در روز شنبه، سوم دی، به دلیل مصرف زیاد این نوع انرژی قطع شده بود.