یک آمریکاییِ ایرانی‌الاصل به توطئه برای نقض تحریم‌های آمریکا اقرار کرد

لوگوی وزارت دادگستری آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که بهروز مختاری، شهروند آمریکا زاده ایران، روز دوشنبه، ۱۹ دی، به دو فقره «توطئه» برای نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمینه صادرات و فروش «اقرار کرد».

در کیفرخواست علیه متهم آمده است که این مدیر و مالک چندین کسب ‌و کار در ایران و امارات متحده عربی مجوز‌های لازم را برای صادرات و فروش به ایران، از اوفَک، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، دریافت نکرده است.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری، آقای مختاری، ۷۲ ساله، ساکن مک‌لین در ایالت ویرجینیا، اعتراف کرد که در یکی از «توطئه‌ها» از مارس ۲۰۱۸ تا حداقل سپتامبر ۲۰۲۰ همراه با یک متهم دیگر به فعالیت‌های تجاری از طرف نهادهای ایران برای نقض تحریم‌های آمریکایی دست زده است.

بهروز مختاری و متهم دیگری که فعلا نام او برده نشده، در این ماجرا مظنون به انجام تراکنش‌های مالی با نهادهای ایرانی و ارائه خدمات به آن‌ها، از جمله از طریق بانک‌های مالی مستقر در امارات هستند.

به گفته دادستانی آمریکا، «شبکه اف‌اس‌آر» که از سوی متهمان تشکیل شد، آگاهانه در خدمت نهادهای ایرانی بود. شرکت تولیدی عایق اصفهان، صنایع پتروشیمی ایران و حمل ‌و نقل دریایی ایران از این خدمات برخوردار شده بودند.

مورد دوم «اقرار» آقای مختاری در مورد معاملات و فعالیت‌های بازرگانی و مالی دیگر او با عنوان «محموله‌های غیر قانونی» محصولات پتروشیمی به و از ایران، ضمن «نقض تحریم‌های آمریکایی» و «لاپوشانی مواد کانتینرهای کشتی‌ها» از طریق یک شرکت مستقر در پاناما در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ است.

این شهروند دوتابعیتی متهم است که از درآمد آن معاملات مربوط به قبل از بهار ۲۰۱۷ که بیش از ۲.۸ میلیون دلار بود، خانه‌ای به ارزش بیش از ۱.۵ میلیون دلار در منطقه کمپبل در کالیفرنیا خریداری کرده است.

بخش ضد جاسوسی اف‌بی‌آی در تحقیقات در مورد اقدامات آقای مختاری درگیر بوده است.

حکم دادگاه سه ماه دیگر صادر خواهد شد. متهم برای هر یک از دو مورد اتهامی با حداکثر پنج سال حبس روبه‌روست.

ده‌ها شهروند ایرانی- آمریکایی در سال‌های اخیر به اتهام نقض مقررات اوفَک محاکمه و بسیاری از آن‌ها محکوم شده‌اند.

بیشتر در این باره: یک مرد آمریکایی متولد ایران به نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی متهم شد