فروش زیر قیمتِ دناپلاس سود ۲۰۰ میلیونی عاید خریداران کرد

دناپلاس

ده هزار خودروی دناپلاس روز دوشنبه، ۲۶ دی‌ماه، در بورس کالای ایران به قیمت هر خودرو ۳۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

هر خودروی دنا پلاس در حالی در معاملات بورس ۳۸۰ میلیون تومان معامله شد که قیمت تمام شده این محصول برای خریداران حدود ۴۴۰ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد تا ۶۴۰ میلیون تومان است.

به این ترتیب خرید یک دستگاه در بورس ۲۰۰ میلیون تومان سود عاید خریدار می‌کند.

این فروش در بورس کالا سبب شد تا ایران خودرو ۱۹۰۰ میلیارد تومان سود کند.

سود فروش برای خریداران که حاصل تفاوت قیمت حدود حداقل ۱۶۰ میلیونی قیمت این خودرو در بازار آزاد و بورس است عددی در حدود دو هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در حالی که قرار است خودروهای وارداتی هم در بورس عرضه شوند، رسا‌نه‌های خودرویی در ایران قیمت پایه برای کیا اپتیما را در بورس کالا دو میلیارد و ۱۷۷ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت و معدن، صمت، روز ۲۳ دی‌ماه خبر از توقف عرضه خودرو در بورس کالا داده بود.

وی گفته بود: «این وزارتخانه تا پیش از نهایی شدن موضوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس بدهد و به همین دلیل عرضه خودروی دنا لغو شد.»

با این حال روز ۲۴ دی‌ماه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران، درباره این موضوع گفت: «فروش خودرو در بورس ادامه خواهد داشت. اما ما نمی‌توانیم برای همیشه از روشی که در حال حاضر برای عرضه خودروها در بورس کالا به کار گرفته‌ایم استفاده کنیم، چرا که این مدل... مجالی برای جولان و کسب سود بی‌قاعده و حساب و کتاب، از محل خرید خودرو در بازار سرمایه و فروش آن در بازار آزاد را می‌دهد.»

در چند هفته اخیر عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یکی از عوامل افزایش شدید قیمت خودرو در بازار معرفی شده است.

بیشتر در این باره: تداوم افزایش شدید قیمت انواع خودرو؛ پراید ۳۰۰ میلیون تومان شد

روز ۲۳ آذرماه خودرو دیگنیتی پرستیژ که یک خودرو درجه دو و از رده خارج چینی است، در ایران پنج برابر قیمت چین و با قیمت نهایی ۲.۴ میلیارد تومان در بورس کالا فروخته شد.

این در حالی است که این خودرو در کارخانه مونتاژکننده در ایران (شرکت بهمن) حدود یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که همین قیمت هم دو برابر بازار چین است.

در نهایت این فروش لغو شد، اما اثرات روانی خود را روی بازار خودرو گذاشت.

در مقابل رسانه‌های نزدیک به دولت ایران از عرضه خودرو در بورس کالا طرفداری کرده‌اند.

از جمله خبرگزاری مهر نوشته است که «در هفته‌های اخیر مافیای خودرو جو سنگینی علیه عرضه خودرو در بورس راه انداخته بودند» و خبرگزاری دولتی ایرنا هم در گزارشی با طرفداری از عرضه خودرو در بورس کالا آن را عامل رسیدن خودرو به دست خریدار واقعی دانسته است.

وزارت صمت در دفاع از عرضه خودرو در بورس کالا می‌گوید که فروش خودرو در بورس کالا سبب رسیدن خودرو به دست مشتری واقعی می‌شود.

اما برخی کارشناسان می‌گویند سختی خرید خودرو در بورس کالا و لابی‌های ایجاد شده در نهایت سبب می‌شود این خودرو به دست دلالان برسد و آنها با داغ کردن تنور قیمت خودرو در بورس کالا، سبب افزایش قیمت پایه آن و در نهایت افزایش قیمت در بازار می‌شوند.