نگرانی آمریکا از کمک ایران و کره شمالی به روسیه در تأمین کالاهای تحریمی

قطعات پهپادهای سرنگون شده در اوکراین

دولت جو بایدن نگران یاری‌رسانی کشورهایی چون ایران و کره شمالی به روسیه برای تأمین کالاهای تحریمی چون تراشه‌های رایانه‌ای است.

تِئا کِندلر، دستیار وزیر بازرگانی آمریکا در امور مدیریت صادرات که به پایتخت ژاپن سفر کرده، روز پنج‌شنبه، ۲۷ بهمن، به خبرنگاران گفت روسیه برای تأمین کالاهایی که تحریم شده، به ایران، کره شمالی و چین روی آورده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، به نقل از خانم کندلر، به دنبال اعمال تحریم‌هایی که در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین آغاز شد مسکو دسترسی خود از جمله به بازار آمریکا را از دست داده است.

با این حال به گفته این مقام عالی‌رتبه آمریکایی این کشور هم‌چنان از طریق «واسطه‌هایی چون ایران» به کالاهایی چون تراشه‌ها و فناوری‌های دیگر دسترسی دارد.

بیشتر در این باره: سی‌ان‌ان: دولت جو بایدن درباره استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادهای ایرانی تحقیق می‌کند

تئا کندلر در توکیو یادآوری کرد که پهپادهای ایرانی در دست نظامیان روسی مردم اوکراین را از پای درمی‌آورند.

هفت قدرت صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ در حال بررسی این امر هستند که شرکت‌های ایرانی، چینی و کره شمالی را که در کار انتقال فناوری و تراشه برای روسیه مشارکت دارند، تحریم کنند.

به نوشته بلومبرگ، بسته هماهنگ تحریم‌های هفت کشور روز پنجم اسفند اعلام خواهد شد.

رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش داده بودند که در ساختار پهپادهای ایرانی که به روسیه تحویل داده شده‌اند از برخی از تراشه‌های آمریکایی استفاده شده است.

بیشتر در این باره: شرکت بمباردیه کانادا از احتمال وجود موتورهای خود در پهپادهای ایرانی ابراز نگرانی کرد

رسانه‌های کانادا نیز گزارش داده بودند که شرکت کانادایی بُمباردیه کاربرد فناوری خود در پهپادهای تهاجمی ایران را بررسی کرده است.

وزیر بازرگانی آمریکا به نقل از مقامات اوکراینی گفته بود روسیه در پی تحریم از سوی غرب، از تراشه‌هایی که تا پیش از این در وسایل برقی خانگی به کار می‌رفت، برای تعمیرات تانک‌های خود، استفاده می‌کند.

همزمان روسیه گفته بود که تولید تراشه در این کشور را افزایش می‌دهد، اما گزارش‌های اواخر سال ۲۰۲۲ حاکی بود که در این هدف ناکام است.

گزارش‌های مستقلی در مورد توان ایران در تولید تراشه رایانه‌ای یا ریزتراشه‌های حیاتی دیگر در دست نیست.

آمریکا و چین از مدت‌ها پیش درگیر جنگ تراشه‌ها هستند. واشینگتن تاکید دارد که هیچ تراشه ساخت آمریکا نباید در وسایلی مانند رایانه و تلفن‌های هوشمند ساخت چین استفاده شود.

چین ماه گذشته از آمریکا به خاطر مدیریت برنامه‌ای هدفمند برای تحریم چین در عرصه تراشه، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.