نیویورک‌تایمز: جمهوری اسلامی در حال آماده‌شدن برای پذیرش جنگنده‌های روسی است

یکی از تصاویری که رسانه‌های ایران از یک پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی منتشر کرده‌اند

روزنامهٔ نیویورک‌‌تایمز گزارش داده است که یک پایگاه زیرزمینی هوایی ایران در حال آماده‌شدن برای پذیرش جنگنده‌های روسی مدل سوخو ۳۵ است.

نیویورک‌تایمز روز جمعه ۲۸ بهمن، براساس نتایج «تحقیقات» و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، نوشت روسیه دست‌کم یک فروند از این جنگنده‌ها را، که «پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگی» در خدمت ارتش روسیه محسوب می‌شود، به ایران «تحویل داده است».

۱۰ روز پیش، ۱۸ بهمن، نیروی هوایی ارتش ایران از یک پایگاه زیرزمینی با نام «عقاب ۴۴» در مکانی نامعلوم اما در برابر دوربین‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی رونمایی کرده بود.

تا پیش از آن، یک پایگاه زیرزمینی سپاه پاسداران به‌عنوان آشیانهٔ انواع پهپادها و یک پایگاه دیگر در اعماق زمین با موشک‌های متعدد ساخت صنایع نظامی ایران رونمایی شده بود.

بیشتر در این باره: انتشار تصاویری از پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش ایران

به‌نوشتهٔ نیویورک تایمز، مقامات ایران نسبت به دریافت شمار بیشتری از جنگنده‌های روسی «خوش‌بین» هستند.

از اوایل پاییز امسال مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی به‌صراحت در مورد لزوم گفت‌وگو با روسیه برای تجهیز نیروی هوایی ارتش به هواپیماهای جنگی سوخو ۳۵ سخن گفته بودند.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ماه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفته بود جنگنده‌های سوخو ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده، «اوایل سال آینده وارد کشور می‌شوند».

رسانه‌های اسرائیل از چندی قبل گفته بودند که معاملهٔ روسیه و ایران در زمینهٔ فروش جت‌های روسی پاسخی به تجهیز روسیه به پهپادهای ساخت ایران در ماه‌های اخیر است.

در پی یورش روسیه به اوکراین، که از یک‌سو ارتش روسیه را به دریافت تسلیحات و پهپاد از ایران نیازمند کرد و از سوی دیگر به انزوای مسکو در کشورهای غرب منجر شد، همکاری نظامی روسیه با ایران گسترش یافته است.

هرچند مقامات روسیه به معامله‌‌ در زمینهٔ فروش هواپیمای جنگی به ایران اشاره نکرده‌اند، اما به‌ادعای نیویورک‌تایمز، ارتش ایران پایگاه زیرزمینی خود را برای پذیرش جنگنده‌هایی که احتمالاً در یک سال آینده دریافت خواهد کرد، آماده می‌کند و برای این منظور از ماکت این نوع هواپیماها هم استفاده کرده است.

این روزنامه احتمال داد به‌دلیل ورودی تنگ پایگاه موجود برای پذیرش چنین جت‌هایی، آن را گسترش دهد و هم‌زمان پایگاه دیگری ویژهٔ هواپیماهایی با ابعاد بزرگ‌تر برپا کند.

دولت آمریکا، با توصیف همکاری نظامی مسکو- تهران به‌عنوان روابطی «زیانبار»، ارزیابی کرده که روسیه آموزش کادر نیروی هوایی ایران برای پرواز با جت‌های روسی را آغاز کرده است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، دو ماه پیش گفته بود ارتش ایران با دریافت جت‌های روسی به‌میزان زیادی در برابر همسایگان تقویت خواهد شد.

با وجود پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های موشکی‌ و پهپادی و انواع تسلیحات دیگر، نیروی هوایی ایران در ۴۴ سال گذشته تنها به تعمیر جنگنده‌های آمریکایی، که در حکومت پهلوی از آمریکا خریداری شده بود، متکی است. تحریم‌ جمهوری اسلامی در زمینهٔ معاملات تسلیحاتی فرصت خرید جنگنده‌های غربی را از ایران گرفته است.

بیشتر در این باره: تعیین «سه هزار هدف در ایران» برای حملۀ احتمالی اسرائیل

رقیبان منطقه‌ای ایران در یک دههٔ اخیر به پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکایی، ازجمله هواپیماهای رادارگریز اف-۳۵، مجهز شده‌اند.

اسرائیل، که به‌گفتهٔ کارشناسان نظامی بین‌المللی دارای نیروی هوایی کارآزموده‌ای است، در دو سال گذشته با دریافت حدود ۴۰ فروند اف-۳۵، آشکارا نیروی هوایی خود را برای حمله به تأسیسات هسته‌ای و اهداف دیگر جمهوری اسلامی ایران آماده می‌کند.

در ماه‌های گذشته رزمایش‌های پیاپی نیروی هوایی اسرائیل، به‌تنهایی یا با کشورهای دیگر ازجمله با آمریکا، با هدف تقویت آمادگی ارتش اسرائیل در تقابل احتمالی با ایران در جریان بوده است.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دو هفته پیش با حضور در پایگاه «عقاب ۴۴» هشدار داد که درصورت حمله به ایران، «علاوه بر اسرائیل، هر پایگاه دیگری نیز که از آن برای حمله استفاده شود، هدف قرار خواهد گرفت».

این رویدادها در حالی است که به‌نوشته معاریو، یک دیپلمات فرانسوی هم‌زمان با اقامت دو هفته پیش نتانیاهو در پاریس گفت که اسرائیل راهبرد خود را برای حمله به ایران دقیقاً بررسی و حدود سه هزار هدف را برای بمباران در ایران تعیین کرده و می‌خواهد که چنین حمله‌ای ضربتی انجام شود، اما بخش باقی‌مانده همراه کردن کشورها در این عملیات است.