«کاهش» تقاضای ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه در پی زلزله مرگبار

صف گردشگران در یکی از روزهای ماه ژانویه برای ورود به مسجد ایاصوفیه در استانبول

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از کاهش تقاضای ایرانی‌ها برای سفر به کشور ترکیه در پی وقوع زلزله مرگبار در این کشور خبر داد.

به گفته حرمت‌الله رفیعی، پس از گذشته حدود دو هفته از وقوع زلزله، ‌«حجم تقاضا در این مسیر کاهش یافته و سفرها به ترکیه ریزش داشته» است.

آقای رفیعی گفت: «پس از زلزله مهیب ترکیه، ‌قیمت پروازها در این مسیر تقریبا به یک‌سوم کاهش یافت که بیانگر تقاضای پایین سفر ترکیه است. تا پیش از این نرخ بلیت یک‌طرفه میانگین حدود ۹ میلیون تومان بود، ولی در حال حاضر نرخ پروازهای یک‌طرفه به دو میلیون تومان هم رسیده است.»

ترکیه حدود دو هفته پیش زلزله‌ای به قدرت ۷.۸ درجه را شاهد بود که تاکنون بیش از ۴۷ هزار قربانی بر جای گذاشته است. روز دوشنبه، اول اسفندماه، نیز يک زلزله ديگر به بزرگی ۶.۳ درجه جنوب ترکيه و نواحی مرزی با سوريه را لرزاند.

هفته گذشته رسانه‌های ایران به نقل از مقامات سفارت و کنسولی جمهوری اسلامی در ترکیه مرگ شش ایرانی در این زلزله را تایید کردند.

حرمت‌الله رفیعی روز سه‌شنبه، دوم اسفندماه، در عین ابراز امیدواری برای بهبود وضعیت سفر ایرانی‌ها به ترکیه همزمان با رسیدن ایام عید نوروز اضافه کرده است: «فضای جامعه در حال حاضر آرام نیست و شرایط به هیچ‌ وجه قابل پیش‌بینی و باثبات نیست.»

هنوز هیچ آمار رسمی از میزان کاهش سفر ایرانی‌ها به ترکیه منتشر نشده، اما بر اساس آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، طی سال گذشته میلادی، ۲۰۲۲، این کشور پذیرای دو میلیون و ۳۳۰ هزار گردشگر ایرانی بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر بود.