افزایش نرخ تورم در ایران ادامه دارد؛ ۵۳.۴ درصد در ماه بهمن

بر اساس تازه‌ترین آمار‌ منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه سال جاری به ۵٣.٤ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ٢.١ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۳ واحد درصدی به ۷۰.۵ درصد رسیده و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۴۳.۵ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵۲.۷ درصد است که نسبت به ماه قبل ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۶.۷ درصد بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه سبزیجات و گروه انواع گوشت بوده است. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم گروه حمل و نقل و گروه هتل و رستوران بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

روزنامه اعتماد روز چهارشنبه،‌ سوم اسفند، در تحلیل آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران نوشت:‌ «در بخش خوراکی‌ها جهش ماهانه تورم رخ داده. تورم بخش خوراکی در دی‌ماه امسال نسبت به آذرماه، ۴.۱ درصد بوده، اما در بهمن‌ماه به ۴.۷ درصد رسیده است.»

در دی‌ماه، رکورد ۲۷ ساله تورم ماهانه شکسته شده بود. طی این سال‌ها فقط در سال ۱۳۷۴ بود که تورم ماهانه به ۴.۳ درصد رسید. تورم ثبت شده دی‌ماه بالاترین رقم در شش ماه گذشته نیز بود.

بیشتر در این باره: سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی، پیشتاز تورم در ایران

اعتماد در ادامه نوشته است: «اما رقم‌های جدید از تورم ماهانه مدعی است که تورم ماهانه بهمن کاهشی بوده است، هرچند این کاهش تورم ماهانه در کالای خوراکی نه تنها رخ نداده، بلکه در این حوزه افزایش تورم هم وجود داشته است.»

تورم نقطه به نقطه کالا‌های خوراکی از ابتدای تابستان و تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۸۶ درصد هم رسید؛ اتفاقی که همان زمان نیز با واکنش مسئولان دولتی همراه بود.

پس از این جهش شدید تورم ماهانه کالای خوراکی در تیرماه، رفته‌رفته اثر افزایش قیمت‌ها رو به کاهش گذاشت و در آذرماه، تورم کالای خوراکی به ۶۵.۳ درصد رسید. اما این روند نه تنها برای کالای خوراکی متوقف نشد، بلکه در بهمن‌ماه به بیش از ۷۰ درصد هم رسیده است.

باید توجه داشت که تورم کالای خوراکی در مقیاس ماهانه در آذرماه صفر بود. اما در دی‌ماه به ۴.۱ درصد رسید و حالا در بهمن ماه به ۴.۷ درصد افزایش یافته است. معنای این عدد این است که با وجود روند کاهشی تورم ماهانه خوراکی‌ها که آن را به حدود صفر درصد در آذر رساند، دوباره تورم این دسته از کالا‌ها هم فعال شده است.

در بخش غیرخوراکی تورم از خردادماه همواره در حال صعود بوده است. این کالا‌ها تاثیر مستقیم چندانی از حذف ارز ترجیحی نمی‌گیرند و رشد تورم و متوقف نشدن آن در بخش غیرخوراکی نشان می‌دهد موتور اصلی رشد قیمت‌ها یعنی رشد نقدینگی و ناترازی بانک‌ها مثل قبل فعالند.

پس از تخلیه حباب تورمی حاصل از حذف ارز ترجیحی، این‌ بار هر دو دسته کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی در رشد تورم همراستا با هم حرکت می‌کنند.