افزایش قیمت دلار در بازار آزاد همزمان با انتشار جزئیات موارد تخصیص ارز

همزمان با افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا توسط بانک مرکزی و انتشار جزئیات ۶۳ مورد تخصیص ارز در این مرکز، افزایش بهای ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران ادامه دارد.

قیمت دلار آمریکا روز پنج‌شنبه، چهارم اسفندماه، با ثبت رکورد غیررسمی جدید در ادامه روند افزایشی خود به ۵۲ هزار و ۵۰۰ هم رسید. قیمت دلار در حساب توئیتری «اسکناس» که قرار است بهای ارز در مرکز مبادله را نشان دهد ۴۱۷۰۰ تومان ثبت شده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی در ایران را ثبت می‌کنند، نرخ برابری پوند بریتانیا در روز پنج‌شنبه به ۶۲ هزار و ۸۱۵ تومان، و قیمت یورو به قیمت ۵۵ هزار و ۳۱۰ تومان رسید.

همین گزارش‌ها حاکی است که هر سکه به قیمت ۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌‌شود. سکه طرح قدیم نیز ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد و بهای هر قطعه نیم‌سکه نیز ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد.

در حالی که برخی امید داشتند با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت ارز کنترل شده و در نهایت از بهای کالاهای دیگر در بازارها کاسته شود، این اتفاق حداقل تاکنون رخ نداده است.

در عین حال هر روز جزئیات تازه‌ای از روش کار این مرکز منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، در پی راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران که در مرحله اول دو تالار مبادله ارز و حواله ارز در آن فعال شده است، این مرکز ۶۳ سرفصل مصارف ارزی خدماتی (غیربازرگانی) را منتشر کرد.

هزینه معالجه یا درمان، ارز ماموریت، ارز دانشجویان، فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، حق عضویت و ثبت ‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی از جمله موارد عنوان شده هستند.

هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از ایران، هزینه فدراسیون بین‌المللی، هزینه دفاتر و مدارس خارج از کشور، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، هزینه آزمایش‌های علمی، حق بیمه هواپیما و کشتی ایرانی، ارز مسافرتی هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، هزینه اعزام زائران، هزینه حقوق و مزایای کارکنان خارجی شاغل در ایران، هزینه‌های دفاتر نمایندگی خارجی در ایران از دیگر موارد عنوان شده برای تخصیص ارز است.

بیشتر در این باره: هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران از ۵۱ هزار تومان فراتر رفت

برای مثال، هزینه معالجه و درمان بیماران در دو بخش حداکثر تا سقف ده هزار یورو به نرخ بازار مبادله و بالاتر از ده هزار یورو تقسیم شده است که از این بسته‌بندی، بیمار عادی با تأیید معاونت درمان وزارت بهداشت می‌تواند حداکثر تا ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها دریافت کند و بیماران عادی با تأیید شورای عالی پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت و جانبازان با تأیید شورای عالی پزشکی بنیاد شهید و امور ایثار ایران بیش از ۱۰ هزار یورو می‌توانند ارز دریافت کنند.

همچنین دانشجویان بورسیه به ترتیب با تأیید دستگاه‌های ذی‌ربط و وزارتخانه‌های بهداشت یا علوم می‌تواند برای هر ماه اقامت ۱۵۰۰ یورو و برای همسر و فرزند هر یک ۵۰۰ یورو ماهیانه دریافت کنند، اما دانشجویان غیربورسیه ضمن نیاز به گذراندن مراحل مذکور برای مقاطع لیسانس و بالاتر شهریه تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال دریافت می‌کنند و برای اقامت هر ماه ۱۵۰۰ یورو و برای همسر و فرزند هر یک ۵۰۰ یورو می‌توانند ارز دریافت کنند.

ارز مسافرتی برای مسافران هوایی ۵۰۰ یورو یا معادل آن با سایر ارزها و برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی ۳۰۰ یورو تعیین شده است که البته این مسافران باید مدارک مورد نیاز خود را داشته باشند تا بتوانند در گیت‌های خروجی ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

رانندگان کامیون ایرانی حداکثر ۴۵۰۰ یورو می‌توانند ارز دریافت کنند.