سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط سندروم هاوانا با «دشمن خارجی» را رد کردند

سفارت ایالات متحده در هاوانا، کوبا

نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند هیچ موردی از بیماری مرموز موسوم به «سندروم هاوانا» را به یک دشمن خارجی مرتبط کنند.

شبکه سی‌ان‌ان روز چهارشنبه، دهم اسفند، به نقل از جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش داد «بعید است» که این بیماری نتیجه کارزار هدفمند یکی از کشورهای دشمن آمریکا باشد.

شماری از دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در هاوانا، پایتخت کوبا، از سال ۱۳۹۵ از سردرد و سرگیجه شدید شکایت کردند و علائم دیگری را نیز که شبیه آسیب‌های وارده به سر بعد از یک ضربه فیزیکی بود، عنوان کردند.

آن‌ها تعادل راه رفتن نداشتند، صداهای مرموز در گوش و سر خود می‌شنیدند، به میگرن و بی‌خوابی مفرط مبتلا شده و بخشی از حافظه خود را موقتا از دست دادند.

سال‌های بعد از آن، دیپلمات‌های آمریکایی در بوگوتا، پایتخت کلمبیا و وین، پایتخت اتریش، مواردی مشابه را گزارش کردند.

دولت آمریکا در مجموع ۱۵۰۰ مورد از شکایات مشابه دیپلمات‌ها و مأموران اطلاعاتی خود را که در ۹۶ شهر در کشورهای مختلف کار می‌کردند، ثبت کرد و این بیماری را با عنوان «سندروم هاوانا» مورد بررسی قرار داد.

بیشتر در این باره: سندروم هاوانا «احتمالا ناشی از تابش اشعه بوده است»

ارزیابی جدیدی که حاصل کار هفت نهاد اطلاعاتی آمریکاست بازتابی از گزارش موقتی است که سازمان مرکزی اطلاعات این کشور سال گذشته ارائه کرده و بعید دانسته بود که این بیماری غیرقابل توضیح از یک کارزار ثابت جهانی، توسط روسیه یا هر عامل خارجی، دیگر ناشی شده باشد.

تحقیقات جدید نیز نشان داده که مدارک متقنی وجود ندارد که نشان دهد یک دشمن خارجی سلاح یا امکانات دیگری برای ایجاد آن حوادث مرموز را در اختیار داشته است.

آخرین ارزیابی حاکی است که تجزیه و تحلیل پیشرفته پزشکی نیز عدم دخالت خصمانه در این رویدادها را محتمل می‌داند.

دست عواملی خودی، باندهای تبهکاری مانند دلالان اسلحه یا حتی موجودات فرازمینی در بروز این بیماری نیز رد شده است.

به گفته سی‌ان‌ان، این پرسش که آیا ممکن است خود آمریکا سلاحی داشته باشد که باعث چنین بیماری شود، مورد بحث مقامات آمریکا در این پیگیری‌ها نبوده است.

شکایت از این بیماری مرموز از سال گذشته به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، گفت نهادهای درگیر در تحقیقات به سطوح متفاوتی از اطمینان در این زمینه رسیده‌اند و هنوز شکاف‌هایی موجود است اما در مجموع «بسیار بعید» است که بتوان یک دشمن خارجی را مسئول آن اتفاقات معرفی کرد. او از ادامه تحقیقات در این باره سخن گفت.

همچنین یک تیم تخصصی وزارت دفاع آمریکا که شریک تحقیقات منتشر شده نهادهای اطلاعاتی نبوده، به کار جداگانه خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

به گفته سی‌ان‌ان، نتایج اعلام شده موجبات سرخوردگی دیپلمات‌هایی را که آسیب دیدند، فراهم می‌کند اما مقامات آمریکا تأکید کردند که حمایت پزشکی و پشتیبانی‌های دیگر از آنان ادامه خواهد یافت.

طبق طرحی که قرار است به‌زودی در کنگره به رأی‌گیری گذاشته شود، افراد آسیب‌دیده به نسبت میزان آسیب وارده، غرامت مالی دریافت می‌کنند.