«حمله انتحاری» به ساختمان وزارت خارجه حکومت طالبان در منطقه حفاظت‌شده کابل

یکی از نیروهای امنیتی طالبان در مقابل ساختمان وزارت خارجه در کابل، پس از انفجار روز دوشنبه ۷ فروردین

روز دوشنبه ۷ فروردین بر اثر یک انفجار «انتحاری» در مقابل ساختمان وزارت خارجه حکومت طالبان در کابل دست‌کم شش نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

استفانو سوزا، از سازمان غیردولتی ایتالیایی «ایمرجنسی» که مرکز جراحی قربانیان جنگ در مرکز شهر کابل را اداره می‌کند، به خبرگزاری‌ها گفت که این انفجار در ساعات شلوغ رفت‌وآمد کارمندان رخ داده و دست‌کم یک کودک در میان مجروحان این انفجار دیده می‌شود.

مسئولان امنیتی طالبان تاکنون واکنش رسمی به این خبر نداشته‌اند اما یک منبع دیپلماتیک طالبان که خواسته نامش فاش نشود، به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد، گفته پاسگاه ایست‌بازرسی مقابل دروازه ورودی ساختمان وزارت خارجه حکومت طالبان هدف حمله انتحاری قرار گرفته است.

بیشتر در این باره: آژیر خطر برای جمهوری اسلامی، در دوران قمار دیپلماتیک با طالبان

وزارت خارجه افغانستان در منطقه‌ای بسیار حفاظت‌شده از شهر کابل قرار دارد و محل استقرار چندین اداره دولتی و سفارتخانه‌های خارجی نیز هست.

دروازه ورودی وزارت خارجه حکومت طالبان روز ۲۱ دی‌ماه سال گذشته هم هدف حمله انتحاری قرار گرفته بود که بر اثر آن ۱۴ تن، ازجمله چندین دیپلمات افغان، کشته و بیش چهل تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت آن حمله انتحاری را شاخه خراسان گروه داعش پذیرفت.

حکومت طالبان که «برقراری امنیت» را از اهداف اصلی خود در افغانستان اعلام کرده، در هفته‌های اخیر هدف ناامنی بیشتر از سوی گروه اسلام‌گرای رقیب خود یعنی «حکومت اسلامی»، معروف به داعش، بوده است.

گروه داعش در هفته‌های اخیر مسئولیت بمب‌گذاری روز ۲۰ اسفند در مرکز فرهنگی «تبیان»، نزدیک به جمهوری اسلامی، را بر عهده گرفت و کشته شدن محمد داود مُزَمِّل، والی طالبان در ولایت بلخ افغانستان، در روز ۱۸ اسفند بر اثر انفجار در دفترش نیز به داعش نسبت داده می‌شود.

محمد داوود مزمل یکی از بالاترین مقام‌های کشته‌شده از زمان بازگشت طالبان به قدرت در دو سال گذشته است.