چین از «شبیه‌سازی حملات دقیق علیه اهداف کلیدی در تایوان» خبر داد

تصویری از یک دوربین مداربسته که چین از یک مرکز کنترل موشک‌های بالیستیک حین رزمایش در مکانی نامعلوم منتشر کرده است.

ارتش چین روز یک‌شنبه ۲۰ فروردین در دومین روز از رزمایش خود که قدرت‌نمایی در برابر تایوان و کشورهای حامی این جزیره محسوب شده، از «شبیه‌سازی حملات دقیق علیه اهداف کلیدی در تایوان» خبر داد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان و روزنامه گاردین، همزمان ارتش تایوان روز یک‌شنبه اعلام کرد که ۷۰ هواپیمای جنگی چین را شناسایی کرده که ده‌ها فروند آن‌ها از فراز خط میانی آب‌ها عبور کرده بودند.

آمریکا روز شنبه چین را به «شکیبایی» فرا خوانده و گفته بود که رزمایش چین را «از نزدیک زیر نظر دارد».

خط میانه در تنگه تایوان عملا مرز دریایی تایوان و چین محسوب می‌شود. تایوان همچنین از ردیابی ۱۱ کشتی نظامی چین در آب‌های اطراف خود تا عصر یک‌شنبه خبر داد.

بیشتر در این باره: آمریکا می‌گوید رزمایش چین در اطراف تایوان را به دقت زیر نظر دارد

ارتش چین اعلام کرد این رزمایش «اقدامی الزامی در راستای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» در برابر «جدایی‌طلبان و فتنه‌های خارجی» است. بیانیه ارتش چین بر ادامه آمادگی جنگی و رزمایش در اطراف تایوان تأکید کرد.

رزمایش سه‌روزه ارتش چین، که نیروی دریایی این کشور نیز در آن نقش عمده دارد، با نام «شمشیر بران واحد» یک روز پس از بازگشت تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهور تایوان، از سفر به آمریکا آغاز شد.

خانم تسای در سفر ده‌روزه به آمریکا ازجمله در کالیفرنیا با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان کنگره، دیدار کرد.

دولت جو بایدن گفته بود که این دیدار نباید برای چین حساسیت‌برانگیز باشد. دولت پکن اما نسبت به «تبانی میان نیروهای جدایی‌طلب تایوان با نیروهای خارجی» هشدار داده است.

چین که خانم تسای و حزب حاکم او در تایوان را «جدایی‌طلب» می‌داند، با اخطار پیشاپیش نسبت به دیدار مقامات آمریکایی با خانم تسای، گفته بود در برابر آن «اقدامات قاطع و فوری» انجام خواهد داد.

به باور دولت چین، سفر خانم تسای به آمریکا تلاش برای فراهم کردن زمینه مشارکت بیشتر غرب در «تحرکات جدایی‌طلبی» و فراهم کردن بستر «فتنه» علیه چین در آمریکا بود.

چین در میانه تابستان پارسال نیز بعد از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان، در یک رزمایش برای نخستین بار موشک‌هایی را شلیک کرد که از فراز تایوان عبور کرد.

به‌گفته شبکه سی‌ان‌ان، کارشناسان منطقه آن اقدام چین را در راستای ارعاب نظامی تایوان تعبیر کردند.

چین که دهه‌ها در تلاش برای منزوی کردن تایوان از طریق دپیلماتیک بوده، در دوره اخیر به صراحت استفاده از زور را برای تسلط بر تایوان بعید ندانسته است.

تایوان رزمایش جدید چین را نقض‌کننده صلح و ثبات در اقیانوس‌های هند و آرام نامید و تأکید کرد که این وضعیت بر اقتصاد بین‌المللی اثرات منفی گذاشته است.

تایوان اعلام کرد که پاسخ آن به رزمایش چین «آرام، منطقی» اما «جدی» خواهد بود.

بیشتر در این باره: هشدار مجدد چین در مورد توقف رئیس‌جمهور تایوان در خاک آمریکا و ملاقات با مقامات آن کشور

تشدید تنش میان چین و تایوان در حالی است که دولت پکن به تازگی نقش موفقی در آشتی ایران و عربستان ایفا کرده و برای پایان جنگ روسیه در اوکراین نیز در ردای میانجی ظاهر شده است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در راستای تلاش برای خاتمه جنگ روسیه و اوکراین، هفته‌ گذشته با سفر به چین با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آن کشور نشست‌های طولانی برگزار کرد.

خانم اورسولا فون‎‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز که هفته گذشته در چین بود، ضمن گفت‌وگو با رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ در باره نقش چین برای خاتمه جنگ روسیه در اوکراین، گفت که ثبات تایوان برای جهان اهمیت بسیاری دارد. آقای شی در پاسخ، بر عزم راسخ چین برای «دفاع از حاکمیت ارضی» تأکید کرده بود.

تایوان از بعد از «جدایی» از چین در ۷۴ سال پیش، خود را کشوری مستقل می‌داند. چین اما ادعا و تأکید دارد که تایوان قلمرو این کشور است.